پی وی سی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

پی وی سی یا پلی وینیل کلراید نوعی پلاستیک است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در این بلاگ از وبسایت آریا مستربچ به پی ویسی و انواع کاربردهای آن می‌پردازیم.. PVC به دلیل دوام بالا، ارزان بودن و مقاوم بودن در برابر گرما، آب و مواد شیمیایی کاربردهای زیادی دارد. افزودنی هایی مانند روان کننده ها، تثبیت کننده های حرارتی، نرم کننده ها، اصلاح کننده های ضربه، پرکننده‌ها و آفت‌کش‌ها به‌عنوان قابلیت دسترسی زیستی و تثبیت‌کننده‌های UV که دوام آن را افزایش می‌دهند، باعث می‌شوند از UPVC در قاب‌ها و بخش‌های درب و پنجره‌ها استفاده شود.

upvc

 

کاربرد های یو پی وی سی چیست؟

یو پی وی سی یکی از مقاوم ترین و انعطاف پذیر ترین پلاستیک های موجود می باشد. این ماده به خاطر داشتن ویژگی های بیان شده جز پرکاربردترین ماده ها می باشد. ما در اینجا چند مورد از کاربرد های یو پی وی سی را برای شما بیان کرده ایم.

سیم های برق

پی وی سی یک روش عالی برای عایق کاری سیم های برق است. معمولاً برای تشکیل یک ماده عایق روی سیم های برق استفاده می شود. این ماده مقرون به صرفه و مقاوم در برابر حرارت است و مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و جوش ارائه می دهد. PVC مقاوم در برابر آتش است. در برابر مواردی مانند: مواد شیمیایی و روغن ها مقاومت بسیار بالایی دارد و از نظر مکانیکی پایدار است در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد و بسیار انعطاف پذیر می باشد و از رشد میکروب های ناشی از بیوسیدها جلوگیری می کند وجود چنین ویژگی های باعث استفاده زیاد از این ماده برای سیم های برق شده است.

بطری ها

مقاومت پی وی سی در برابر مواد شیمیایی آن را به انتخاب خوبی برای ساخت بطری های مواد غذایی یا لوازم بهداشتی تبدیل می کند. PVC برای تولید بطری هایی استفاده می شود که در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند. PVC در برابر مواد جامد آلی مضر و اسیدهای قوی بسیار مقاوم است. بطری های PVC انتخابی عالی برای سرکه، روغن های معدنی، شامپو و ادویه جات سالاد و لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. چون مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی، حرارت، روغن و چربی بسیار بالا است و این یکی از مصارف پی وی سی است.

لوله ها

لوله های پلاستیکی یو پی وی سی آب پوسیده و زنگ نمی زنند. لوله های که در ساخت آن ها از UPVC استفاده می شود بسیار محکم، سبک و دارای واکنش پذیری کم هستند که آنها را برای کاربردهای بهداشتی و توزیع آب زیرزمینی مناسب می کند. یو پی وی سی یک ماده قابل اعتماد و مقرون به صرفه است.

چهارچوب پنجره و در

یکی از معروف ترین کاربردهای UPVC در ساخت مقاطع پنجره و درب می باشد که بهترین نوع آن محسوب می شود که با دوام هستند و استحکام بالایی دارند. همچنین در و پنجره هایی که با این مواد ساخته می شوند ماند سایر انواع در و پنجره به مراقبت نیاز ندارند.
مزایای لوله های upvc یا پولیکا
این نوع از لوله ها مزایای بسیار زیادی دارند که بهتر است با آنها آشنا شوید.

دوام پی وی سی

قدرت و طول عمر بالا

همانطور که گفته شد امروزه این لوله ها جایگزین بسیاری از مواد مانند چوب، مس، آلومینیوم، آهن شده اند و کاربردهای زیادی دارند. می توان گفت لوله های یو پی وی سی بهترین لوله های پلاستیکی دنیا هستند. از آنجایی که در برابر سایش، مواد شیمیایی و شوک فوق العاده مقاوم هستند و دیواره داخلی آن دارای ضریب اصطکاک بسیار پایینی دارد. این لوله ها می توانند دمای بسیار بالا و بسیار پایین را نیز تحمل کنند. یکی دیگر از تفاوت های لوله های پی وی سی با لوله های دیگر طول عمر آنهاست چون لوله های یو پی وی سی معمولا طول عمر بیشتری دارند. به همین دلیل بیشتر در لوله های آب آشامیدنی استفاده می شود.

پرکاربرد بودن

همانطور که گفته شد این مواد جزو پرمصرف ترین انواع پلاستیک در دنیا هستند. هر سال استفاده از آنها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. از آنجایی که لوله های یو پی پی وی سی انعطاف پذیری بالایی دارند، می توان از آن ها در ساخت و ساز و لوله کشی استفاده کرد. این لوله های سایز بزرگ در صنعت آب و فاضلاب نیز کاربرد فراوانی دارند. لوله های یو پی وی سی سازگاری بالایی با محیط زیست دارند و به عنوان جایگزینی عالی برای سایر انواع لوله ها شناخته می شوند. با توجه به استانداردهای بهداشتی می توان از آن ها برای انتقال آب آشامیدنی استفاده کرد. به طور کلی این لوله ها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند و روزانه در بخش ها و صنایع مدرن مورد استفاده قرار می گیرند.

دوام

با توجه به اینکه لوله های یو پی وی سی نسبت به سایر لوله ها نرم تر و انعطاف پذیرتر طراحی شده اند، در مقایسه با لوله های دیگر از استحکام و دوام بیشتری برخوردار هستند. این نوع از لوله ها در برابر نور خورشید، اکسیداسیون و همچنین مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل در بسیاری از صنایع و به عنوان نگهدارنده مواد مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین بهتر است بدانید امروزه لوله های یو پی وی سی به دلیل خواصی مانند ضریب اصطکاک پایین، وزن کم، مقاومت سایشی بالا و مقاومت بالا به عنوان پرمصرف ترین لوله ها در سراسر جهان در صنایع مختلف شناخته می شوند.