مستربچ تزریق پلاستیک

مستربچ تزریق پلاستیک پایه پلیمری است که به پلاستیک شبیه است و در پلاستیک تزریق می شود . ظاهر این نوع مستربچ ها شبیه به دانه ای یا گرانول می باشد. انواع پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌استایرن، اتیلن وینیل استات، واكس‌هایی با وزن مولكولی پایین، پلیمر‌ آلكیدی یا پلیمر ‌های مخصوص دیگر از جمله پلیمر های پایه هستند. در ادامه در این مورد بیشتر اطلاعات کسب می کنید.

تزریق پلاستیک

طرز کار تزریق پلاستیک

نسخه امروزی تجهیزات تزریق پلاستیک با کامپیوتر کنترل می شود و مواد اولیه پلاستیک را به قالب های فولادی و آلومینیومی تزریق می کند تا پانل های پلاستیکی سفارشی، قطعات پلاستیکی و بسیاری از محصولات پلاستیکی را که ما هر روز استفاده می کنیم، تولید کند. تجهیزات قالب گیری پلاستیک داغ را به داخل قالب تزریق می کنند، پلاستیک را خنک می کنند و قطعات را استخراج می کنند. تجهیزات قالب گیری امروزی تولید انبوه قطعات پلاستیکی را آسان و مقرون به صرفه می کند.
امروزه تولید کنندگان قالب تزریق پلاستیک از پرس های عمودی و افقی، پرس های پیچی برای فشرده سازی، پرس های الکتریکی و پرس های هیدرولیک برای هر میزان تراکم مورد نیاز برای تکمیل فشرده سازی محصول برای شکل دهی استفاده می کنند. این فرآیند همه چیز را از قطعات خودرو گرفته تا پلاک و حتی مسواک تولید می کند.

اجزای مستربچ تزریق پلاستیک

اجزای مستربچ تزریق پلاستیک چیست؟

مستربچ به محصولی گفته می شود که از ترکیب شدن یک ماده به ترموپلاستیک و پودر رنگدانه ای یا پیگمنت به دست می‌آید. این محصول از سه جزء پایه پلیمری، مواد شیمیایی افزودنی و سازگارکننده فعال بعنوان پخش‌کننده تشکیل شده است و اجزای آن می باشد که هرکدام از این مواد را به شما معرفی می کنیم. همان طور که در ابتدا گفتیم، این محصول به صورت دانه‌ای یا گرانول است، به همین دلیل، به‌ راحتی با مواد پلاستیکی گرانولی می‌تواند مخلوط شود و موجب آلودگی محیط تولید نمی‌شود و به کارکنان این صنعت نیز آسیبی وارد نمی کند. در تولید ظروف مواد غذایی و دارویی از گرانول مواد اولیه پلاستیک استفاده می‌شود، زیرا فرآیند تولید باید در محیطی بهداشتی و به دور از آلودگی انجام شود.

عوامل موثر بر قیمت مستربچ مخازن پلاستیکی

پلیمر پایه شبیه به پلاستیک است و باعث می شود که مستربچ تزریق پلاستیک یک ظاهر دانه ای داشته باشد. مواد شیمیایی افزودنی یا رنگدانه ها یا پیگمنت ها باعث می شوند که خواص پلیمر ها بهبود پیدا کند . هم چنین بهبوددهنده‌ها و پرکننده‌های شیمیایی یا معدنی از جمله افزودنی‌ها محسوب می شوند و به منظور تولید رنگ، بهبود خواص و یا کاهش قیمت محصول به پلیمر اضافه می شود . بسته به نوع و قدرت این افزودنی ها و هم چنین میزان خوراک دهی افزودنی ها در تولید مستربچ تزریق پلاستیک متفاوت می باشد. 

هم چنین عامل سازگار کننده یکی دیگر از اجزای انواع مستربچ ها می باشد که باعث می شود پخش شوندگی و رنگ دهی محصولات بهبود پیدا می کند. در فرآیند تولید ، به منظور افزایش سازگاری شیمیایی افزودنی‌ها با پلاستیک پایه و نیز بهبود خواص، از پلی پروپیلن گرافت شده به کمک مالئیک انیدرید ، پلی اتیلن گرافت شده با مالئیک انیدرید و ABS گرافت شده با مالئیک انیدرید استفاده می‌شود.

طرز کار تزریق پلاستیک

کاربرد های مستربچ تزریق پلاستیک

از کاربرد های این ماده ها، کمک به یکنواختی مواد پلیمری است؛ با افزودن آنها به مواد پلیمری می‌توان فرآیند اختلاط را تسریع کرد و بهبود بخشید. علاوه بر این، با کاهش نیاز به میزان مواد افزودنی، موجب صرفه‌جویی اقتصادی نیز می‌شوند.

مزایا استفاده از مستربچ

با استفاده از این محصول می‌توان در زمان، انرژی و هزینه، جهت مخلوط کردن این پودرها و نیز نیروی انسانی صرفه‌ جویی می شود. همچنین به دلیل این که برخی افزودنی‌ها پخش‌ شوندگی مناسبی ندارند، نمی‌توان آن‌ها را به صورت مستقیم اضافه کرد، در نتیجه  راه‌ حل مناسبی برای این کار است. به طور مثال، در فرآیندهای تزریق پلاستیک، به دلیل کوتاه بودن طول مارپیچ دستگاه تزریق، امکان اضافه کردن افزودنی‌های پودری وجود ندارد و به‌ جای آن از این محصول استفاده می‌شود. این محصول ویژگی‌های دیگری نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ذخیره‌سازی، جابجایی و کاربری آن‌ها به دلیل گرانولی بودن بسیار آسان است. بهبود مشکلات تغییر غلظت مواد افزودنی و یکنواختی رنگ یا خواص آن ، موجب عدم پخش شدن رنگ‌دانه یا پیگمنت‌ها در هوا می‌شوند و محیط تولید را آلوده نمی‌کنند. سبب یکنواختی و پخش شدن بهتر رنگ‌ها، افزودنی‌ها یا پرکننده‌ها در محصول نهایی می‌شوند.

فرآیند ذوب را بهبود می‌بخشند. هم چنین موجب ثبات بیشتر خواص یا رنگ می‌شوند که همین امر باعث می شود خیلی از هزینه های شما کمتر شود به این دلیل ه نیاز به استفاده زیادی از رنگ ندارید. صرفه‌جویی در مصرف افزودنی یا پیگمنت‌ها که دلیل عمده آن کمتر مصرف شدن این مواد در هنگام استفاده می باشد. ایجاد شفافیت در محصولات رنگی یکی از مزایای اصلی این مستربچ ها می باشد و باعث می شود شما پلاستیک رنگی شفاف داشته باشید. هم چنین صرفه‌جویی در هزینه پاکسازی و تمیزکاری یکی از مزایای مهم این مستربچ ها محسوب می شود.

تزریق پلاستیک

نحوه تولید مستربچ تزریق پلاستیک

آنها طی فرآیند بچ یا پیوسته تولید می‌شوند. بسته به میزان تولید و اتوماسیون یکی از این دو روش برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرآیند پیوسته، از طریق دستگاه اکسترودر مجهز به فیدرهای وزنی، در مقیاس بزرگ و با بالاترین میزان اتوماسیون تولید می‌ شود، اما در فرآیند بچ، این ماده در مقیاس کوچک و با استفاده از نیروی انسانی بیشتری تولید می‌شود.

در فرآیند تولید مستربچ چهار مرحله وجود دارد که شامل فرمولاسیون، خوراک‌ دهی، اختلاط و الک نمودن است. فرمولاسیون اولین مرحله در فرآیند تولید است که در آن رنگ و میزان افزودنی فرمول‌بندی می‌شود. در مرحله خوراک‌دهی، میزان تغذیه اجزا، متناسب با خروجی دستگاه، تنظیم می‌‌شود. در مرحله اختلاط ، که مهمترین مرحله تولید است، برای ذوب شدن مخلوط، اختلاط مذاب در دمای مخزن تنظیم می‌شود زیرا دمای نامناسب در فرایند برش گرانول و پخش پودر مشکلاتی ایجاد می‌کند. به‌منظور اطمینان از اندازه مناسب آنها از الک استفاده می‌شود تا با سایز مناسب و محکم تولید شوند و مصرف‌کننده در مرحله تولید با مشکل خوراک‌دهی مواجه نشود.

برای این که بدانید مستربچ تزریق پلاستیک چیست و از چه اجزای تشکیل شده است و چع کاربردهایی دارد باید این محتوا را به طور دقیق مطالعه کنید. با مطالعه این محتوا شما می توانید از تمام کاربرد های مستربچ اطلاع کسب کنید و مزایای استفاده از این محصول را نیز کسب کنید.