مستربچ لوازم خانگی

انواع لوازم خانگی نقش مهمی را در زندگی مردم ایفا می کنند و این محصولات تنوع بسیاری دارند. در بسیاری از لوازم برقی و غیر برقی منزل، قطعات پلاستیکی وجود دارد که به منظور سبک شدن و ایمنی بهتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه قطعات پلاستیکی و پلیمری مورد استفاده در لوازم و اسباب منزل، ویژگی های خاص مورد نیاز را داشته باشند در برخی از موارد از مستربچ لوازم خانگی استفاده می شود. مستربچ یا کامپاند ترکیبی از مواد شیمیایی است که به جهت بهبود ویژگی های محصول به کار می رود. کامپاندهای متنوعی در لوازم و محصولات منزل مورد استفاده قرار می گیرد که در مقاله حاضر به آنها می پردازیم.

مستربچ لوازم خانگی

مستربچ لوازم خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟

لوازم خانگی تنوع بسیاری دارد و شامل انواع محصولات الکتریکی و غیرالکتریکی، ساده و پیچیده می شود. در اغلب این محصولات از قطعات پلاستیکی و پلیمری استفاده می شود و با کمک قطعات مذکور، ایمنی دستگاه بالا رفته یا وزن آن کاهش می یابد. به جهت اینکه قطعات پلاستیکی مورد استفاده نیازهای مورد نیاز را برطرف کنند در برخی از موارد باید از مواد دیگری نظیر مستربچ لوازم خانگی استفاده کرد. کامپاند لوازم خانگی انواع مختلفی دارد که با اضافه شدن به قطعات، آنها را بهینه و کاربردی تر می کند.

مستربچ هایی مانند: آنتی استاتیک، آنتی باکتریال، تأخیر انداز شعله، ضد حریق، براق کننده، شفاف کننده، پر کننده و غیره با افزوده شدن به مواد اولیه قطعه، ویژگی های خاص را برای آن ایجاد می کنند.

معرفی انواع مستربچ خانگی

چنانچه در بخش قبلی گفتیم کامپاندهای گوناگونی برای لوازم خانگی به کار می رود که هر کدام خواص مختلفی را برای محصولات به وجود می آورند که در این بخش به برخی از آنها می پردازیم.

کامپاند براق کننده

این نوع کامپاند برای قطعات پلاستیکی به جهت جلوگیری از تغییر رنگ و کدری محصولات به کار می روند؛ چرا که اجسام پلاستیکی با قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش تخریب شده و دارای ظاهری زردرنگ و کدر می شوند.

مستربچ آنتی استاتیک

قطعات پلاستیکی جریان الکتریسیته را از خود عبور نمی دهند ولی جریان الکتریسیته ساکن را به خود جذب می کنند. تجمع الکتریسیته ساکن در قطعه موجب ایجاد اختلالاتی نظیر : ایجاد جرقه و حریق، جذب گرد و خاک و مشکل در بسته بندی می شود. برای جلوگیری از مشکلات مذکور استفاده از کامپاند راه حل خوبی به شمار می رود.

کامپاند ضد حریق

با کمک مستربچ لوازم خانگی از نوع ضد حریق درجه اشتعال پذیری قطعات افزایش می یابد و از خطرات احتمالی جلوگیری می شود.

مستربچ آنتی باکتریال

سلامت و بهداشت افراد در صنعت بسته بندی دارو و غذا از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم از کامپاند آنتی باکتریال در پلیمرها استفاده می شود. مستربچ مذکور با فناوری نانو نقره و همچنین اکسیدهای فلزی، از رشد باکتری ها به خصوص در مکان های گرم و مرطوب جلوگیری می کند.

مستربچ لوازم خانگی

مزیت های استفاده از مستربچ لوازم خانگی

همانطور که گفتیم کامپاندها در صنایع مختلف نقش مهم و سازنده ای دارند. تولید لوازم خانگی با استفاده از مستربچ لوازم خانگی گوناگون موجب ارتقای کیفیت و کاهش هزینه های تولید می شود. در این بخش به مزایای مصرف کامپاندها در تولید لوازم خانگی به طور کلی می پردازیم.

  • با افزودن مستربچ ها در متریال محصولات میزان مصرف پیگمنت ها یا رنگدانه ها کاهش می یابد.
  • رنگ های مورد نظر برای محصولات به صورت یکدست و یکنواخت در همه نقاط محصول پراکنده می شود.
  • مرحله ذوب مواد اولیه با افزودن کامپاند آسان تر می شود و بهبود می یابد.
  • با استفاده از مستربچ لوازم خانگی رنگ موجود در محصولات ثبات بیشتری پیدا می کنند.
  • رنگدانه ها یا پیگمنت های مورد نیاز در محصول با کمک مستربچ لوازم خانگی در هوا پراکنده نمی شود و به این طریق سلامت کارکنان به خطر نمی افتد.
  • با وجود کامپاند تمیز کننده دیگر نیازی به تمیز کردن و پاکسازی دستگاه از مواد زائد نیست.
  • شفاف بودن یا کدر بودن محصول با مصرف مستربچ قابل کنترل می شوند.
  • دفعات خوراک دهی به محصول در فرایند تولید با مصرف مستربچ لوازم خانگی کم می شود. برخی از مستربچ هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: آنتی اکسیدانت، تأخیر انداز شعله، کامپاند حاوی افزودنی های تغلیظ شده پایدار یو وی.

لوازم خانگی از تنوع بسیاری برخوردارند و اغلب آنها دارای قطعات پلاستیکی و پلیمری هستند. تولید کنندگان این محصولات با استفاده از مستربچ لوازم خانگی کالاهای خود را با کیفیت بهتر و با هزینه کمتری عرضه می کنند. کامپاندهای مختلفی برای لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آنها عبارتند از: تأخیر انداز شعله، تمیز کننده، پر کننده، براق کننده، آنتی باکتریال، آنتی استاتیک و ضد حریق. استفاده از کامپاندها در لوازم خانگی مزایای مختلفی دارد از جمله: کاهش هزینه های تولید، حذف هزینه های پاکسازی، کنترل بهتر کدر یا شفاف بودن محصول، تثبیت بیشتر رنگ و خواص قطعه، حفظ سلامتی کارکنان به سبب جلوگیری از پراکندگی پیگمنت ها در هوا.