مستربچ لوله آشامیدنی چیست؟

با پیشرفته تر شدن تکنولوژی و صنعت پتروشیمی، کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله های پلاستیی و آشامیدنی روز به روز بیشتر می‌شود. به گونه ای که در بسیاری از مصارف، لوله های پلاستیکی جای انواع مختلف لوله را گرفته است. تولید گسترده لوله های پلیمری و قابلیت نصب سریع و آسان آن ها و همچنین دوام بالا و ارزان بودن این نوع لوله ها در مقایسه با دیگر لوله های موجود در بازار، استفاده از این نوع لوله های پلاستیکی و مستربچ ها، در مصارف مختلف اجتناب ناپذیر شده ‌است. به همین دلیل از مستربچ لوله آشامیدنی در حال حاضر استفاده های بیشتری می شود. در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه برای شما گردآوری می کنیم.

مستربچ لوله آشامیدنی

کاربرد مستربچ لوله آشامیدنی

در حال حاضر، استفاده از لوله های پلیمری و مستربچ لوله آشامیدنی بسیار زیاد شده است. شاید گفت که چرا اینقدر این لوله ها استفاده بیشتری نسبت به سایر لوله دارند؛ دلایل بسیاری برای این رشد چشمگیر وجود دارد که می‌توان به وزن سبک، قیمت پایین، مقاومت خوردگی بالا، عمر طولانی و پذیرش روز افزون بازارهایی که قبلا در اختیار لوله های سیمانی و فلزی بود اشاره کرد. مزایای لوله ها پلیمری شامل رفتار چغرمه و انعطاف پذیر، هدایت حرارتی پایین، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، مقاوم در برابر خوردگی، غیر سمی بودن و حفظ سلامت آب‌های آشامیدنی، مقاومت در مقابل رشد میکرو اورگانیسم‌ها، کاهش آلودگی صوتی، وزن کم و حمل و جا به جایی آسان، هزینه تعمیر و نگهداری کم، سهولت نصب و صاف و صیقلی بودن سطوح داخلی است.

اجزای مستربچ لوله آشامیدنی پلاستیکی چیست؟

مستربچ ها یا کامپاند های مختلفی در تولید انواع این لوله ها پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مقاله به انواع لوله‌های پلاستیکی که از مواد پلیمری ساخته می‌شوند و برای مصارف مختلف بکار می‌روند، اشاره می‌کنیم:

لوله پلاستیکی پلی اتیلن (PE): کامپاند پلی اتیلن، در دسته مواد مورد علاقه تولیدکنندگان لوله قرار می‌گیرد. لوله پلی‌اتیلن می‌تواند بهترین گزینه برای سیستم های انتقال سیالات در پروژه های مختلف صنعتی، نیروگاه ها، خطوط انتقال فاضلاب، سیستم های آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی، خطوط انتقال گاز، خطوط انتقال آب و شبکه های آبرسانی باشد. این لوله ها در مقایسه با لوله های بتنی یا سیمانی سبک تر می باشند به همین دلیل سرعت تولید بالایی دارند. در مقایسه با لوله های فلزی نیز این لوله ها سبک تر، مقاوم در برابر خوردگی در مقابل سیالات مختلف از جمله اسید ها و مواد قلیایی هستند.

مستربچ لوله آشامیدنی

لوله پلاستیکی پی وی سی (PVC) :در بسیاری از صنایع به ویژه تاسیسات شهری و ساختمانی، لوله های تولید شده از مستربچ پی وی سی به جای فلز استفاده می‌شود زیرا مواد پی وی سی بسیار ساده تر از آهن برش داده می شود و بسیار راحت تر به یکدیگر متصل می‌شوند. بیشترین کاربرد PVC تولید لوله و اتصالات است. تقریباً نیمی از تمام پلاستیک های PVC در تولید لوله ها با کاربری های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله ‌های پی وی سی، که همچنین به نام لوله های پلیکا نیز شناخته می شوند، به دلیل خواصی نظیر مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت شیمیایی، نسبت استحکام به وزن بالا و وزن سبک، نصب آسان، مقاومت در برابر سایش و فرسودگی، استحکام ضربه، ضریب اصطکاک پایین، هدایت حرارتی و الکتریکی پایین، مقاومت شعله و… در بسیاری از کاربرد ها به کار گرفته می شوند.

لوله پلاستیکی پلی پروپیلن (PP): کامپاند پلی پروپیلن یکی از پر مصرفترین مواد پلیمری برای ساخت مستربچ لوله آشامیدنی در جهان می باشد و هر ساله به میزان مصرف این نوع لوله ها نیز افزوده می‌شود. لوله و اتصالات پلی پروپیلن با توجه به ساختار ملکولی ویژه ای که دارد این قابلیت را دارا هستند که در برابر بسیاری از مواد شیمیایی (اسیدها، باز ها، حلال های شیمیایی و… )، حرارت، فشار و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان دهد، به همین جهت به سرعت جایگزین لوله های فلزی شدند. لوله و اتصالات پلی پروپیلن به دلیل کاربرد های فراوان و قیمت مناسب، یکی از پرمصرفترین پلاستیک‌ ها در جهان است. خواص فیزیکی و مکانیکی بسیار خوب این ماده، آن را برای تولید لوله و اتصالات انتقال آب سرد و گرم مناسب می‌سازد.

لوله پلاستیکی ABS: لوله ABS یکی از انواع لوله پلیمری است. کامپاند ABS، مخفف کلمه اکریلونیتریل بوتادین استایرن هست و فوق العاده شفاف و مستحکم هستند. از مزیت‌های لوله‌های ای بی اس مقاومت آنها در برابر خوردگی است و به شدت مقاوم هستند. همچنین این لوله ها در مقابل دماهای بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و می‌توانند فشار زیادی را نیز متحمل شوند. لوله ABS به علت هزینه‌های بالای تولید همانند لوله‌های پلی اتیلن و یا پلیکا محبوبیت ندارند و برای مصارف خاصی به کار برده می‌شوند. لوله‌های ABS از لحاظ انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر حرارت شدید نسبت به لوله PVC ارجحیت دارند.

لوله پلاستیکی ۵ لایه؛  لوله‌هایی هستند که از ترکیب لایه های مختلف فلز و پلیمر ساخته می‌شوند و به لوله های ۵ لایه معروف می باشند. کیفیت لوله‌ی ۵ لایه به نوع پلیمر مورد استفاده در آن و همچنین نوع چسب بین لایه‌های آن بستگی دارد. به کارگیری لایه آلومینیومی در ساختار لوله‌های ۵ لایه، استحکام آنها را به شدت افزایش داده است. برای اتصال لایه آلومینیومی از فناوری‌های پیشرفته جوشکاری استفاده می‌شود. لایه‌های پلیمری نیز باعث کاهش وزن لوله و سهولت نصب و نگه داری می‌شود.

در این محتوا در مورد اجزای مستربچ لوله آشامیدنی و کاربردهای آن پرداخته ایم.