مستربچ بسته بندی چیست؟

برای این که در مورد مستربچ بسته بندی اطلاعات لازم را کسب کنید باید بدانید که مستربچ از چه اجزای تشکیل می شود و چه کاربردهای دارد در ادامه در این مورد اطلاعت لازم راکسب می کنید.

مستربچ بسته بندی

در واقع مستربچ آمیزۀ غلیظی از سه جزء تشکیل شده است. این سه جزء شامل مواد شیمیایی افزودنی، عامل سازگارکنندۀ فعال ( به عنوان پخش کننده) و پایه پلیمری می باشد. جالب است بدانید که افزودنی های مستربچ مقدار زیادی پیگمنت یا رنگدانه، مواد شیمیایی یا پرکننده های معدنی بوده که به دلایل مختلفی همچون تولید رنگ، کاهش قیمت تمام شده و بهبود خواص به پلیمر اضافه می شوند. شاید بد نباشد بدانید که از نظر شکل ظاهری این محصول دارای شکل دانه ای یا گرانول می باشد و پایه پلیمری آن مانند پلاستیک اصلی تزریقی است.

مزایای مستربچ بسته بندی

مستربچ ها انواع مخلفی دارند و هرکدام از این نوع ها کاربردها و مزایای خاصی دارا هستند. به همین دلیل بهتر است که در ابتدا به صورت مختصر با یکسری خواص مستربچ های افزودنی آن آشنا شویم. برای مثال در برخی موارد در تولید لوازم و تجهیزات پزشکی همچون سرنگ وجود اصطکاک بین دو قطعه موجب کندی حرکت آن ها خواهد شد، در این حالت برای بر طرف نمودن مشکلاتی از این دست از مستربچ لیزکننده استفاده می شود. در واقع این محصول به نوعی سبب کاهش چسبیدگی سطح محصول و لغزندگی بهتر آن می شود. مستربچ آنتی بلاک از دیگر انواع مستربچ های افزودنی می باشد که در تولید فیلم‌ های پلیمری بسیار پرکاربرد و قابل استفاده است. در واقع این ماده باعث کاهش چسبندگی سطح های فیلم به یکدیگر از تولید تا زمان مصرف می شود.

مستربچ بسته بندی شفاف کننده نیز نوع دیگر از نوع افزودنی بوده که شفافیت پلی پروپیلن را در حین فرآیند به وسیله  سازمان دهی مولکولی به طور چشمگیری افزایش می دهد. مستربچ بسته بندی با روشن کنندۀ نوری جهت رفع کدری و براق کردن محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این ماده به دلیل اینکه نور بیشتری را از محصولات عبور می دهد جلای بیشتری را به مصنوعات پلاستیکی می بخشد. از این رو در ساخت ظروف یک بار مصرف، انواع مصنوعات پلاستیکی و فیلم های معمولی و نازک و ضخیم، ظروف بسته بندی بسیار پرکاربرد و قابل استفاده می باشد. همچنین استفاده از مستربچ آنتی استاتیک از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری کرده و باعث جذب گرد و غبار در سطح محصول خواهد شد.

از آنجا که پلیمرها ممکن است به دلایل مختلفی تحت تاثیر اکسیداسیون  قرار گرفته و تخریب شوند از اینرو استفاده از مستربچ آنتی اکسیدانت برای مقاوم و پایدارسازی پلیمر نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. همچنین مستربچ پایدارکنندۀ نور یو وی بهترین محصول افزودنی جهت جلوگیری از رنگ ‌پریدگی و اثرات تخریبی محصولات پلیمری است که در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش قرار دارند. در کنار این خصوصیات ذکر شده برخی از مستربچ  بسته بندی، افزودنی هستند که از خاصیت های مختلفی و خاصی همچون کنترل چسبندگی، ضد حریق، تمیز کننده، حفره زا، ضد چسبندگی، ضد مه گرفتگی، به تاخیر اندازندۀ شعله، ضد میکروبی، مقاوم به ضربه و فسفورسانس و تجزیه پذیر نوری برخوردار هستند.

مستربچ بسته بندی

از دیگر محصولاتی که به طور گسترده در صنایع پلاستیک قابل استفاده می باشد مستربچ های کمک فرآیند پلیمری بوده که به منظور افزایش قابلیت اکستروژن مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این ماده شکست مذاب را  به خوبی حذف می کند و تجمع سرقالب را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین این محصول با کاهش درصد ژل خروجی تولید را افزایش می دهد.

اجزای مستربچ بسته بندی

مستربچ بسته بندی مثل سایر مستربچ ها اجزای مختلفی دارند؛ این اجزا شامل عامل سازگار کننده، افزودنی ها  و پلیمر پایه است. یکی از اجزای اصلی مستربچ بسته بندی عامل سازگار کننده می باشد. در واقع یکی از اساسی ترین و مهم ترین روش های پخش‌ افزودنی  یا رنگ تركیب یك پلیمر مذاب سازگار با مادۀ نهایی است. هم چنین این افزودنی ها به مستربچ ها و پلیمر ها، در واقع با هدف های مختلفی همچون تغییر خواص پلیمرها مواد شیمیایی افزودنی مانند پیگمنت ها، پرکننده ها و بهبود دهندۀ خواص به مستربچ ها اضافه می شوند. لازم به ذکر است با توجه به پایه پلیمر و قدرت و نوع افزودنی میزان خوراک­ دهی افزودنی در مستربچ تفاوت دارد. از دیگر اجزای مستربچ پلیمر پایه می باشد. از اینرو بهتر است بدانید که پایۀ پلیمری مصرفی معمولا شامل پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، اتیلن وینیل استات، پلیمر آلكیدی و انواع واكس هایی با وزن مولكولی پایین است.

قابلیت های مستربچ بسته بندی چیست؟

بهبود فرآیند ذوب این مواد، به دلیل سازگاری عامل اتصال دهندۀ مستربچ با پلیمر از قابلیت های این محصول می باشد. در این محصولات پیگمنت ها و رنگدانه های مختلفی استفاده می شود. از طرفی پیگمنت های آن در هوا پخش نشده در نتیجه آلوده سازی خطوط تولید مجاور و ایجاد خطر سلامتی آن تقریبا به صفر می رسد. علاوه بر این مزیت ها  و قابلیت های ذکر شده می توان به ویژگی ها و قابلیت هایی همچون پخش و یکنواختی بهتر رنگ، پرکننده در همه محصولات پایانی، نداشتن هزینۀ اضافی جهت پاک سازی و تمیزکاری، افزایش تکرارپذیری فرآیند از طریق از پیش تعیین کردن نسبت اجزای افزودنی مستربچ، تاخیر اندازندۀ شعله یا شفاف کنندۀ نوری، ثبات و پایداری هرچه بیشتر خصوصیات و رنگ،کنترل پذیری بهتر کدری و شفافیت محصولات رنگی، مصرف مقدار کمتری پیگمنت، آنتی اکسیدانت و … اشاره نمود.

با خواندن این محتوا در مورد اجزای مستربچ بسته بندی و کاربردهای آن اطلاعات لازم را کسب می کنید.