مستربچ ظروف لبنیات

ظروف گوناگون و کیسه های پلاستیکی در شکل ها و اندازه های مختلفی تولید و عرضه می شوند. برخی از این ظروف از مواد پلیمری تهیه شده و جهت افزایش کیفیت این مواد از ترکیبات متفاوتی استفاده می شود که یکی از آنها مستربچ است. مستربچ یا کامپاند آمیزه ای است که موجب بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و افزایش خواص محصول می شود. مستربچ ظروف لبنیات با اضافه شدن به ترکیبات ظروف در هنگام تولید، خواص مورد نیاز را در آنها به وجود می آورد. به جهت اهمیت ظروف و بالا بردن کیفیت آنها قصد داریم در مطلب حاضر درباره مستربچ افزودنی ظروف لبنیات با شما صحبت کنیم.

مستربچ ظروف لبنیات

مستربچ ظروف لبنیات از چه اجزایی تشکیل می شود؟

مستربچ ها از جمله مستربچ ظروف لبنیات از اجزای مختلفی تشکیل می شوند که این اجزا عبارتند از: مواد شیمیایی افزودنی، پایه پلیمر و عامل سازگار کننده فعال. هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی دارند و توسط آنها خواص مورد نیاز محصولات پس از تولید ایجاد می شود. در کامپاند ظروف لبنیات بخش عامل سازگار کننده یکی از اجزای موثر و مهم به شمار می رود. پلیمر پایه مصرفی در کامپاند معمولا پلی پروپلین، پلی اتیلن، اتیلن وینیل استات و واکس های دارای وزن مولکولی اندک است. 

بخش مواد شیمیایی افزودنی موجود در مستربچ نیز دارای اجزای گوناگونی است که برخی از آنها عبارتند از: پیگمنت ها، پر کننده ها، افزودنی های بهبود دهنده خواص.

معرفی انواع مستربچ ظروف لبنیات

مستربچ ها به طور کلی به سه دسته پر کننده، افزودنی و رنگی تقسیم بندی می شوند که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند.

کامپاند رنگی یکی از مرسوم ترین مستربچ ها به شمار می رود که با افزودن آنها به متریال محصول، رنگ مورد نظر به وجود آمده و خواص فیزیکی و مکانیکی محصول بهبود می یابد.

کامپاندهای پر کننده به جهت کاهش هزینه های تولید محصول به کار می روند. مستربچ هایی مانند: مستربچ تالک، کربنات کلسیم و میکا برخی از کامپاندهای پر کننده محسوب می شوند.

مستربچ افزودنی که یکی از بهترین روش های به وجود آوردن خواص ویژه و مورد نظر است در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مستربچ های افزودنی عبارتند از: کامپاند لیز کننده، آنتی بلاک، شفاف کننده، آنتی استاتیک و کمک فرایند.

آشنایی با مزایای مستربچ ظروف لبنیات

مستربچ ظروف لبنیات دارای مزایای متعددی است و به دلایل گوناگون به ترکیبات محصولات اضافه می شود. صرفه جویی در وقت و هزینه و همینطور نیروی کار جزو مهمترین اهداف کامپاندها است. برخی دیگر از هدف های مستربچ را در ادامه می آوریم.

تثبیت رنگ محصولات یکی از دلایل استفاده از کامپاندها است.

با مصرف کامپاند مقدار استفاده از پیگمنت ها کاهش می یابد.

بهینه کردن فرایند ذوب محصول در هنگام تولید به دلیل اینکه عامل سازگار کننده با پلیمر بهتر ترکیب می شود.

هزینه تمیز کردن دستگاه با استفاده از پامپاند تمیز کننده کاهش می یابد.

شفافیت و کدر بودن محصول با مصرف مستربچ به خوبی کنترل می شود.

با وجود کامپاند در ترکیبات محصول، پیگمنت ها در فضا پراکنده نمی شوند و به این ترتیب سلامت کارگران و کارکنان به خطر نمی افتد.

فرایند تولید آسان تر و بهینه شده و تکرار پذیری فرایند افزایش می یابد.

مستربچ ظروف لبنیات

معرفی خصوصیات مستربچ ظروف لبنیات خوب

کیفیت مستربچ ظروف لبنیات در نمونه های مختلف متفاوت است. به عبارت دیگر کامپاند باکیفیت و نامرغوب وجود دارد که باید در انتخاب آنها دقت شود. در ادامه به ویژگی های مستربچ خوب ظروف لبنیات می پردازیم.

یک کامپاند خوب و مرغوب باید دارای ثبات رنگ و خواص باشد و در هر بار مصرف تغییر نکند.

غلظت مستربچ باید یکنواخت بوده و درصد مناسبی از پیگمنت را دارا باشد.

در فرایند تولید محصول دچار مشکل نشود و محصول نهایی باکیفیت باشد.

هنگامی که محصول حاوی کامپاند است میزان مصرف انرژی کمتر است.

از نظر مشخصات فنی از جمله: درصد رطوبت، دمای ذوب، شکل ظاهری و جلای مستربچ، مقاومت حرارتی سطح و غیره دارای شرایط مطلوبی باشد.

پایه پلیمری که در کامپاند وجود دارد باید مطابق با محصول تولید شده باشد.

ظروف لبنیات یکی از ظروف مهم در صنایع غذایی محسوب می شوند و باید در تولید آن توجه لازم صورت گیرد. شیر، ماست، پنیر، خامه و سایر مواد لبنی باید در ظروفی بهداشتی همراه با ویژگی های مخصوص عرضه شوند. به همین جهت مستربچ ظروف لبنیات در تولید این ظروف نقش مهمی را ایفا می کنند. کامپاند را در هنگام تولید ظروف به آنها می افزایند که موجب افزایش کیفیت آنها می شود. ایجاد رنگ ویژه، به وجود آوردن جلای لازم و همینطور شفافیت، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در نیروی کار همگی با مصرف مستربچ مناسب فراهم می شود. کامپاندها از سه بخش پلیمر، عامل سازگار کننده و مواد افزودنی لازم تشکیل می شود و با کمک این ترکیب محصولات ویژگی های مناسب و مورد نظر را کسب می کنند. کیفیت کلیه مستربچ های ظروف لبنیات با یکدیگر متفاوت است و باید در هنگام مصرف مورد توجه قرار گیرد. یکنواختی مناسب، پایه پلیمری مطابق با محصول، عدم مشکل در هنگام تولید محصول، مشخصات فنی مطلوب و مناسب برخی از خصوصیات مستربچ باکیفیت است.