مستربچ چراغ خطر چیست؟

مستربچ محصولی است که در آن پیگمنت (پودر رنگ)، پودرهای معدنی، آلی یا دیگر افزودنی ها به صورت بهینه شده طی فرایند مذاب درون یک ترموپلاستیک پایه ادغام می شوند. میزان مصرف مستربچ در فرایند نهایی تولید محصول پلاستیک متغیر می باشد. این محصولات به شکل گرانول یا پلت قابل تولید می باشند. همین پیگمنت ها و افزودنی در تولید چراغ خطر خودرو نقش دارند. مستربچ چراغ خطر این گونه تولید می شود. 

مستربچ چراغ خطر

کاربرد مستربچ چراغ خطر

انتخاب لامپ مناسب برای تولید شدت نور بیشتر تا مصرف کم، یکی از هدف‌های موردتوجه در چراغ است. همچنین، با طراحی شکل اپتیکی صحیح reflector توزیع پرتوهای نوری در امتداد و ناحیه دلخواه در جلوی خودرو محدود می‌شود. نور زننده‌ای که چراغ جلوی خودرو از خود تولید می‌کند باعث خیرگی یا عدم دید راننده وسیله‌نقلیه عبوری مقابل می‌شود. از سوی دیگر، نور زننده و نامنظم، از نمایانی اجسام روی ماده می‌کاهد که این مشکل را می‌توان با طراحی اپتیکی سه‌بعدی reflector و لنز برطرف کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مستربچ لنز خودرو کلیک کنید.

انتخاب مواد مناسب برای زمینه اصلی بازتابنده مورد دیگری است که به آن پرداخته می‌شود. به‌منظور شکل‌گیری بهتر و پایه‌ای بیشتر و قیمت کم، ترکیبی از مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. برای انعکاس نور لامپ یا آیینه‌ای کردن پلاستیک، لازم است نوعی لایه بازتاب‌کننده بالا، بر روی آن نشانده شود. از یک لایه میانی برای چسباندن لایه بازتاب‌کننده به پلاستیک و از لایه‌ای دیگر برای حفاظت لایه بازتاب‌کننده استفاده می‌شود.

انواع مستربچ چراغ خطر چیست؟

ساختار چراغ‌هاي خطر به‌گونه‌اي است که housing يا reflector آنها يکپارچه ساخته مي‌شود. از آنجا که لازم است reflector گرماي ناشي از لامپ را تحمل کند، ترکيب housing و reflector را بايد با ABS ساخت که در برابر حرارت مقاوم است. اگر در چراغ‌هاي جلو housing از reflector جدا باشد، نيازي به استحکام موردنظر نيست.

در Socket housing خصوصياتي از پليمر که بايد در آنها توجه کرد. استحکام دي‌الکتريک، جذب آب، مقاومت در برابر ضربه با ايجاد شيار، دماي تغييرشکل و قيمت است. باتوجه به جدول قبل مشاهده مي‌کنيد که Socket مربوط به چراغ‌هاي خطر تماماً از PP چراغ‌هاي نمره عقب از PBT ساختمان پليمري اغلب ترمز سوم‌ها از ABC+PC و در مورد راهنماها مي‌توان گفت اکثراً از PBT استفاده شده است.

جنس Socket مستربچ چراغ خطر، معمولا از PP و Socket چراغ‌های راهنما از PBT است. علت استفاده از PP در Socket چراغ‌های خطر، قیمت کم آن بوده و دلیل دیگر این است که گرمای عقب خودرو و صندوق، کم است، اما چراغ‌های راهنما چون در جلوی خودرو قرار دارند و PP با حجم کم قادر به تحمل گرمای این منطقه نیست، از PBT استفاده شده است.

مستربچ چراغ خطر

استفاده از پلاستیک در خودرو

پلاستیک‌ ها به دلیل قابلیت شکل‌ پذیری بالایی که دارند، در تولید قطعات بیرونی خودرو و همچنین طراحی و زیبایی اتومبیل تولید شده، نقش مهمی دارند. پلیمرهای جدید تولید شده جهت قطعات بیرونی خودرو خواصی چون پایداری ابعاد، مقاومت ضربه‌ای بالا، مقاومت در برابر روغن‌ها، بنزین و سختی را دارند.

شرکت جنرال الکتریک، در سال ۱۹۸۵ دو پلیمر نوریل GTX و PPO/Nylon را جهت استفاده در قطعات بیرونی خودرو تولید کرد. نوریل GTX به دلیل دارا بودن خواصی همچون رنگ‌ پذیری، مقاومت حراراتی و ثبات ابعادی بالا، می‌تواند به‌ راحتی در دمای بالای کوره‌ های پخت رنگ بدنه اتوبیل مقاومت کند. همچنین از گریدهای تقویت‌ شده این ماده به دلیل داشتن مقاومت حرارتی بالا، در ساخت قطعات داخلی موتور نیز استفاده می‌ شود. PPO دارای خواص جذب آب پایین و نایلون نیز مقاومت شیمیایی بالایی دارد. از این رو، این دو پلیمر کاربردهای بسیاری در تولید قطعات بیرونی خودرو دارند.

کاربرد گسترده پلاستیک در صنعت خودورسازی موجب ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی در جهت تولید قطعات داخلی اتومبیل شده است. از جمله پرکاربردترین و پرمصرف‌ ترین پلاستیک‌ ها در ساخت قطعات داخلی اتومبیل می‌توان به پلاستیک ABS اشاره کرد. ناگفته نماند آلیاژ‌های PC/ABS نیز کاربرد بسیاری در ساخت قطعاتی مانند داشبورد و قاب آینه داخلی اتومبیل دارند. به دلیل رنگ‌ پذیر بودن این آلیاژ‌ها به‌ وسیله مستربچ‌ های رنگی، امروزه کاربردهای گسترده‌ ای در ساخت قطعات داخلی خودرو پیدا کرده‌اند. مثلا این پلاستیک ها را برای مستربچ چراغ خطر استفاده می شود و کاربردهای فراوانی دارد.

انواع مستربچ چیست؟

مستربچ رنگی: برای تولید پلیمرهایی در انواع رنگ مختلف از مستربچ هایی رنگی که دارای درصد بالایی رنگدانه در ترکیب پلیمری انها وجود دارد استفاده میشود. و همینطور این مستربچ ها علاوه بر اینکه به هدف مطلوب کردن رنگ پلیمر از انها استفاده میشود از خواص دیگر آن مانند مقاوم بودن در برابر اشعه ماورابنفش،مقاومت در برابر گرما و شرایط آب و هوایی نامطلوب که در مستربچ های سفید سیاه وجود دارند، بهره میگیرند.

مستربچ پرکننده: این نوع مستربچ ها عموما برای کاهش قیمت نهایی محصول و همینطور برای بالا بردن خاصیت ضربه پذیری مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین خاصیت کاغذی و ضدچسبندگی که این محصول به پلیمر میدهد باعث میشود که این مستربچ در ساخت محصولات فیلم،ورقه،پاکت و کیسه استفاده شود از دیگر کاربرد و مزایای این محصول میتوان به سریع خنک شدن در قالب و ثبات ابعادی آن اشاره کرد.

مستربچ افزدونی: برای ایجاد خواص شیمیایی و فیزیکی ویژه در محصولات که در راستای نیازمان از کاربرد محصول است.

در این محتوا در مورد این که مستربچ چراغ خطر چیست و چگونه تولید می شود پرداخته ایم هم چنین شما می توانید با کمک این محتوا در مورد کاربرد انواع مستربچ ها اطلاعات کسب کنید.