مستربچ ضد نور چیست؟

ممکن است ندانید که مستربچ ضد نور چیست و چه کاربردهایی دارد در این محتوا می خواهیم اطلاعاتی در مورد اجزای تشکیل دهنده این مستربچ های و کاربرد و مزایای آن بپردازیم. پلیمرها تحت شرایط آب و هوایی مختلف و خصوصاً تابش نور خورشید دچار تفییرات ظاهری یا کاربردی می شوند. به طور معمول مواد پلیمر در مواجهه‌ طولانی مدت با نور(فرابنفش) خورشید UV متحمل تغییر رنگ و خواص مکانیکی از جمله کاهش استحکام کششی و مقاومت در برابر ضربه، شکنندگی، ایجاد ترک و ورقه ای شدن می‌شوند. 

به همین دلیل مقاومت این گونه مواد در برابر شرایط جوی و جلوگیری از تجزیه و تخریب به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است. با توجه به این نکته که تجزیه و تخریب پلیمرهای در معرض نور فرابنفش، گاهاً خسارات سنگینی به همراه دارد، استفاده از مواد پلیمری مقاوم در برابر UV و استفاده از مستربچ UV در پلاستیک‌ها ضروری است. از جمله مهم­ترین عوامل منجر به تخریب پلیمرها می­توان به تابش نور خورشید، دما، رطوبت و اثرات جوی دیگر مانند حضور آلاینده ‌ها اشاره کرد.

مستربچ ضد نور

مزایای مستربچ ضد نور

اگر بخواهیم از مزایای مستربچ‌ های آنتی UV بگوییم می توانیم اعلام کنیم که ایجاد پایداری نوری و جلوگیری از تخریب پلیمر در برابر تابش آفتاب و اشعه ماورای بنفش، یکی از بهترین ومهم ترین مزایای آن محسوب می شود.جلوگیری از تغییر رنگ محصول در برابر نور خورشید نیز یکی دیگر از مزایای این نوع مستربچ ها است. هم چنین با استفاده از مستربچ ضد نور شما می توانید کاری کنید که محصولتان درخشندگی خودش را حفظ کند. افزایش طول عمر محصول در محیط بیرونی و درونی و حفظ خواص مکانیکی از دیگر مزایای استفاده از مستربچ ضد نور می باشد.

کاربرد مستربچ ضد نور فرابنفش

یکی از مستربچ های افزودنی است که معمولا به نام پایدار کننده در برابر نور فرابنفش شناخته می‌شود را مستربچ ضد نور می گویند. همانطور که میدانید محصولات پلاستیکی هنگام مواجه شدن با نور خورشید و اشعات فرابنفش دچار تغییر رنگ و رنگ پریدگی می‌شود ؛ مستربچ ضد uv با افزوده شدن به مواد پلیمری تاثیر منفی نور فرابنفش را به میزان چشمگیری کاهش میدهد.

نور خورشید یک منبع قدرتمند از اشعه ماورای بنفش (UV) می باشد. قرار گرفتن پلاستیک ها در معرض اشعه UV نور خورشید و همچنین اکسیژن موجود در هوا می تواند باعث شکست پیوندهای شیمیایی و در نهایت تخریب آنها از طریق یک فرآیند اکسایشی نوری گردد. فرآیند اکسایش نوری یک واکنش زنجیره ای شامل حد واسط های رادیکال های آزاد و هیدروپروکسیدی است.

 این فرآیند می تواند باعث ایجاد اثرات نامطلوبی از جمله تغییر در ظاهر محصول (تغییر رنگ، تغییر در براقیت و / یا سفید شدگی)، افت خواص مکانیکی، فیزیکی و بصری و شکل گیری نقوص قابل مشاهده همچون ترک و شکستگی گردد. لذا تولیداتی مانند مبلمان باغ، فیلم های گلخانه ای، قطعات خودرو، لوله های آبیاری، کالاهای بسته بندی شده و… که زمان های طولانی در معرض نور خورشید هستند باید در برابر این تخریب، محفاظت گردند. 

البته باید توجه داشت که  منابع مصنوعی همچون لامپهای فلورسنت مورد استفاده برای روشنایی محیط های درونی نیز با شدت بسیار پایین تر از نور خورشید اشعه UV منتشر می کنند. به این منظور، برای بهبود مقاومت آمیزه پلاستیکی در برابر نور خورشید از پایدار کننده های نوری (پایدارکننده های UV) تحت عنوان مستربچ ضد اشعه ماورای بنفش استفاده می شود. این مواد از اثرات مخرب نور بر پلاستیک ها جلوگیری می کنند. پایدار کننده های نوری از طریق مهار حدواسط های فعال و یا جذب رقابتی اشعه های مضر UV این فرآیند را مهار می کنند.

مستربچ ضد نور

انواع مستربچ چیست؟

مستربچ پرکننده : این نوع محصول معمولا برای بهبود خواص مستربچ و این قیمت محصولات را کاهش بدهد استفاده می شود.

مستربچ رنگی : این نوع مستربچ ها، مانند پلیمر ها و سازگار کننده و رنگ دانه تشکیل شده است. درصد کمی از پلیمری و درصد بالایی از رنگ دانه می باشد. 

مستربچ افزودنی : این نوع محصولات، یکی از بهترین روش ها برای ایجاد خاصیت های فیزیکی و شیمیایی در محصولات نهایی است.

ویژگی مستربچ خوب

المان‌‌‌‌های حائز اهمیت در یک مستربچ مرغوب مطابق زیر است:

  • انتخاب پیگمنت (پودر رنگی ) ،ایجنت و همچنین فیلر(به عنوان مثال کربنات کلسیم) از کمپانی‌‌‌‌های معتبر
  • انتخاب پایه پلیمری که افزودنی و پیگمنت در آن منزوج می‌شود
  • مشخصات تکتینال مستربچ از قبیل میزان پخش شوندگی در هنگام استفاده ،میزان رطوبت (عمل خشک شدن ،گاز گیری باید به خوبی انجام شده باشد ) دمای ذوب ،شکل یکنواخت و اندازه گرانول‌‌‌‌های مستربچ و براقیت سطحی مقاومت مستربچ
  • میزان مصرف پایین
  • عدم ایجاد مشکلات از قبیل دانه زدن ،تاثیر در دوخت پذیری و چاپ بروی محصول ،ابر و بادی شدن در هنگام پخش و …

در این محتوا در مورد این که مستربچ ضد نور چیست و چه کاربردها و مزایای دارد پرداخته ایم.