مستربچ ضد مه

امروزه کاربرد فیلم های پلیمری به سبب داشتن خواص مورد نیاز در صنایع مختلف فراوان شده است. خواصی مانند شفافیت بالا، هزینه اندک و انعطاف پذیری مناسب استفاده از فیلم های مذکور را به طور گسترده افزایش داده است. پوشش های گلخانه ای و صنایع بسته بندی مواد غذایی دو مورد از کاربردهای فیلم های پلیمری است. اما تشکیل مه ناشی از میعان بخار آب روی این فیلم ها یکی از خواص نامطلوب پلیمرها است. تولید کنندگان فیلمهای پلیمری جهت رفع این ویژگی نامناسب از مستربچ ضد مه استفاده می کنند. مستربچ یا کامپاند ضد مه (آنتی فاگ) با اضافه شدن به پلیمرها چالش تشکیل شبنم روی قطعات و محصولات پلیمری را برطرف می کنند. چنانچه می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این نوع از کامپاند را کسب کنید تا آخر مطلب را بخوانید.

مستربچ ضد مه چیست و چگونه عمل می کند؟

چنانچه گفتیم در جهان امروزی استفاده از پلیمر به طور گسترده ای افزایش یافته است. لوازم خانگی، مواد غذایی، صنایع دارویی و غذایی و بسیاری از محصولات دیگر از پلاستیک و پلیمر ساخته می شود. فیلم های گلخانه ای و بسته بندی مواد غذایی نیز از جمله بخش هایی است که از پلیمرها استفاده می کنند. ایجاد رطوبت در پلیمر به سبب میعان بخار آب، فضا و محیط را نامطلوب جلوه می دهد. به همین جهت استفاده از مستربچ ضد مه در مواد اولیه فیلم های پلیمری لازم است.

مستربچ ضد مه

پدیده مه به دلیل تفاوت کشش سطحی آب با پلیمر با ایجاد قطرات روی فیلم پلیمر بروز می کند. تشکیل مه علاوه بر اثرات نامطلوب ظاهری موجب تخریب و آسیب دیدن محصولات گلخانه نیز می شود. با افزودن مستربچ ضد مه کشش سطحی فیلم پلیمر و آب زیاد می شود و به این ترتیب زاویه تماس قطرات آب با سطح کاهش می یابد. با کاهش زاویه تماس قطرات آب با سطح پلیمر، قطره ها به صورت یک لایه پیوسته روی سطح قرار می گیرند و قطرات شبنم تشکیل نمی شوند.

لایه های آب تشکیل شده در اثر استفاده از کامپاند آنتی فاگ از راه کانال های تخلیه از سطح فیلم عبور می کنند و عبور نور به سهولت انجام می شود.

اجزای تشکیل دهنده مستربچ ضد مه

مستربچ ها دارای سه جزء هستند و مستربچ ضد مه هم از این قانون تبعیت می کند. یک کامپاند از عامل سازگار کننده، پلیمر پایه (انواع پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی پروپلین، اتیل وینیل استات و…) و افزودنی های مختلف (افزودنی های بهبود دهنده خواص، پرکننده ها، رنگدانه ها) هستند. کامپاندها با این اجزا به پلیمرها افزوده می شوند و خواص جدید و ویژه را در محصول نهایی ایجاد می کنند و همچنین هزینه های تولید و قیمت تمام شده کالا را کاهش می دهند.

مزایای استفاده از مستربچ ضد مه برای فیلم های گلخانه ای

فواید متعددی کامپاند ضد مه برای فیلم های گلخانه ای دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • نور به راحتی از فیلم پلیمری عبور می کند و رشد گیاهان درون گلخانه به خوبی صورت می گیرد.
  • آب های تشکیل شده ناشی از مه روی گیاهان و وسایل دیگر سرازیر نمی شود.
  • مشکل آفتاب سوختگی به سبب تشکیل لنز روی سطح پلیمر برطرف شده و محصولات کشاورزی از رشد خوبی برخوردار می شوند. 

مستربچ ضد مه

فواید مصرف مستربچ ضد مه در صنایع بسته بندی مواد غذایی

به کار بردن کامپاند ضد شبنم در صنایع بسته بندی مواد غذایی نیز مورد استقبال بسیاری از تولید کنندگان قرار می گیرد. این استقبال به دلایل زیر صورت می گیرد:

  • مصرف کامپاند ضد مه در متریال فیلم های پلیمری جهت بسته بندی، واجد استانداردهای لازم برای مواد غذایی است.
  • کیفیت مواد غذایی از طریق مصرف مستربچ برای مدت زمان طولانی تری حفظ می شود.
  • جلوه ظاهری و شفافیت بسته بندی مواد غذایی مورد پسند مصرف کنندگان قرار می گیرد. 

فیلم های پلیمری یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع مختلف هستند. این فیلم ها در گلخانه ها و صنایع بسته بندی مواد غذایی نقش مهم و مفیدی دارند. سرپوشی شفاف و مناسب برای گلخانه ها و بسته بندی کردن میوه و سبزیجات و سایر اقلام مواد خوراکی با فیلم پلیمر روشی مناسب و پرکاربرد است. تشکیل مه و شبنم روی سطح فیلم و به وجود آمدن ظاهر نامناسب برای گلخانه ها و تخریب و فساد مواد غذایی در هنگام بسته بندی را به دنبال دارد. تولید کنندگان با مصرف مستربچ ضد مه در ترکیبات فیلم های پلیمری می توانند این مشکلات را برطرف کرده و محصولی مناسب را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. تشکیل شبنم و قطرات آب به سبب تفاوت کشش سطحی پلیمر با آب است که با افزودن مستربچ آنتی فاگ لایه ای یکنواخت روی سطح پلیمر تشکیل می شود و آب به وجود آمده از طریق کانال های تخلیه خارج می شود.