مستربچ شب رنگ

شب رنگ ها روی البسه پلیس، نگهبانان، وسایل و تجهیزات مربوط به راهنمایی و رانندگی و ترافیک، ساعت ها و حتی برخی از اسباب بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد. ماده اصلی شب رنگ مقداری فسفر است که انرژی دریافتی را به نور مرئی تبدیل می کند. وسایل حاوی شب رنگ، فواید مختلفی دارند که بسیاری از آنها ضروری و مهم است. امروزه در برخی موارد جهت شب رنگ کردن وسایل پلیمری از مستربچ شب رنگ استفاده می شود. این روش کارآمد و مناسب است و مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان قرار دارد. چنانچه می خواهید درباره مستربچ افزودنی شب رنگ اطلاعات بیشتری به دست آورید تا انتهای مطلب را بخوانید.

مستربچ شب رنگ

معرفی مستربچ شب رنگ

وسایل و تجهیزات مختلفی به طرق گوناگون حالت شب رنگ پیدا می کنند. برخی از این وسایل بسیار مهم و ضروری و برخی دیگر جنبه تزئینی و زیبایی دارند. به طور کلی ترکیبات فسفردار در تاریکی می درخشند و نوری مناسب از خود ساطع می کنند. در برخی از وسایل و تجهیزات پلیمری می توان از مستربچ شب رنگ استفاده کرد. این نوع مستربچ یا کامپاند با اضافه شدن به متریال محصولات، حالت درخشندگی در تاریکی را برای محصولات فراهم می کنند.

در کامپاند شب رنگ رنگدانه های فسفرسنت به کار می رود که از سولفیدهای فلزی تشکیل می شوند. با استفاده از رنگدانه های مزبور جسم مورد نظر تابان و درخشان می شود و در تاریکی از خود نور ساطع می کند. در واقع می توان گفت که مستربچ افزودنی شب رنگ نوعی کامپاند رنگی است که در آن از ذرات فسفر استفاده شده است.

آشنایی با انواع کاربردهای مستربچ شب

چنانچه گفتیم وسایل و البسه شب رنگ در تجهیزات و وسایل مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • یکی از مهمترین و ضروری ترین کاربردهای کامپاند شب رنگ استفاده در وسایل و تجهیزات ترافیکی و راهنمایی و رانندگی است. با کمک این نوع تجهیزات ایمنی رانندگان و عابرین پیاده افزایش می یابد. از بسیاری از خطرات جلوگیری شده و به طورکلی سلامت جسمی و روحی افراد در جامعه تضمین می شود.
    تابلوهای شب رنگ، خطوط راهنمایی شب رنگ، تجهیزات فرودگاهی جهت راهنمایی خلبانان، وسایل موجود در خطوط راه آهن و ریلی همگی جزو وسایل و تجهیزات شب رنگ ترافیکی به شمار می روند.
  • ایجاد حالت شب رنگ در البسه کارگران معادن و مأمورین راهنمایی و رانندگی یکی دیگر از اصلی ترین کاربردهای مستربچ شب رنگ است. با استفاده از این نوع کامپاند، از خطراتی که سلامت کارگران معدن و پلیس و مأموران راهنمایی و رانندگی در شب را تهدید می کند، جلوگیری می شود. افرادی که شب هنگام در حال رانندگی هستند با استفاده از نوری که لباس مأمور راهنمایی و رانندگی یا کارگر شهرداری از خود ساطع می کند، او را می بیند. کارگران معدن نیز با استفاده از تجهیزات و لباس های شب رنگ خود یکدیگر را پیدا می کنند و به این طریق سلامت آنها تا حدی تضمین می شود.
  • ساخت وسایل و لوازم تزئینی و همینطور انواع اسباب بازی های کودکان با استفاده از کامپاند افزودنی شب رنگ بسیار جالب و محبوب است. تولدها و جشن ها با کمک این وسایل زیباتر و دوست داشتنی تر می شوند. کودکان در هنگام بازی کردن با وسایل شب رنگ، تا ساعت ها سرگرم می شوند و لذت می برند.

انواع طرح های مستربچ شب رنگ

مستربچ شب رنگ در وسایل و تجهیزات و همچنین البسه می تواند با طرح های گوناگونی انجام شود. به عنوان مثال برخی از وسایل با چند رنگ به حالت شب رنگ در آمده اند ولی برخی دیگر تک رنگ هستند. رگه رگه بودن طرح شب رنگ و روش دو رنگ و حالت تغییر رنگ را نیز می توان جزو طرح های شب رنگ دانست.

وسایل و تجهیزات شب رنگ یکی از مهمترین و در برخی موارد جزو زیباترین اشیاء به شمار می روند. بسیاری از وسایل ترافیکی، البسه مأموران راهنمایی و رانندگی و همینطور کارگران معدن و شهرداری، وسایل تزئینی جهت جشن ها و مراسم و برخی از اسباب بازی های کودکان با استفاده از مستربچ شب رنگ کارآمد و جذاب می شوند. تولید کنندگان با افزودن کامپاند شب رنگ به متریال محصولات پلیمری، به آسانی می توانند اجسام و وسایل را به صورت درخشان و کارآمد درآورند. رنگدانه های موجود در کامپاند شب رنگ حاوی ذرات فسفر است که با این رنگدانه ها حالت درخشندگی برای اجسام پدید می آید. این ذرات انرژی را تبدیل به نور می کنند و آن را در تاریکی باز می تابانند. طرح های گوناگونی می توان برای شب رنگ ها در نظر گرفت مانند: رگه رگه یا موجدار و همینطور چند رنگ.