مستربچ سیم و کابل

برای این که در مورد مستربچ سیم و کابل اطلاعات کافی بدست بیاورید باید بدانید که مستربچ چیست و مواد اولیه ساخت انواع کابل و سیم ها از چه مواد تشکیل شده اند. در ادامه اطلاعات کافی در این باره به شما اعلام میکنیم.

معرفی مستربچ سیم و کابل

پلیمر ها در صنایع مختلف استفاده های متفاوتی نیز دارند. از این پلیمر ها در صنعت های بسته بندی، تولید لوله و اتصالات، سیم و کابل ها، لوازم خانگی، قطعات خودرو و … استفاده های زیادی دارند. بسته به کاربرد این پلیمر ها باید نوع مناسب آن را برای خودتان استفاده کنید.حتي اگر نوع پليمر  مناسب براي توليد يك محصول انتخاب شود باز هم نمي‌تواند تمام خواصي را كه ما به آن نياز داريم را در محصول نهايي ايجاد كند.  به همین دلیل افزودنی های مثل رنگ، پر کننده و تقویت کنند به این پلیمر ها اضافه می شود تا پلیمر مربوطه را برای کاربردهای مختلف مورد نیاز شما آماده کند. به این ترکیب ها مستربچ می گیوند. مستربچ سیم و کابل از افزودنی های لازم به کابل ها و سیم ها ساخته می شود.

مستربچ سیم و کابل

سپس در هنگام تولید قطعات، با توجه به نوع مستربچ، درصدی از این ماده را به محصول اضافه می‌کنند تا خواص مورد نظر را بدست آورند. مستربچ يا كامپاند شامل پايه پليمري و مواد شيميايي هستند. پايه پليمر را بسته به نوع محصول نهايي و خواص مورد نظر انتخاب مي كنند، مواد شيميايي نيز به خواص بهينه مورد نياز وابسته است به طوري كه اگر رنگ كردن قطعه مد نظر باشد، از مواد شيميايي رنگي معدني يا آلي استفاده مي كنند و یا اگر استحکام مد نظر باشد از تقویت کنند ها استفاده می‌کنند و همينطور بسته به نياز خواص فرايندي و يا محصول از مواد شيميايي مناسب استفاده مي‌كنند. به این محصولات می توان مستربچ سیم و کابل گفت.

انواع مستربچ 

برای این که در مورد مستربچ سیم و کابل اطلاعات لازم را کسب کنید بهتر است در مورد انواع مستربچ اطلاع کسب کنید. این مستربچ ها انواع مختلفی دارند مانند رنگ و افزودنی ها که به طور مختصر با هر کدام از آن ها آشنا می شوید.

مستربچ پرکننده 

این نوع محصول معمولا برای بهبود خواص مستربچ و این قیمت محصولات را کاهش بدهد استفاده می شود با استفاده از این نوع محصول مثلا مستربچ سیم و کابل، قیمت آن محصول کاهش پیدا می کند.  هم چنین می توان گفت، مستربچ هایی همچون تالک، میکا و کربنات کلسیم از جمله مستربچ های پرکننده به شمار می آیند.

مستربچ رنگی 

این نوع مستبچ ها، مانند پلیمر ها و سازگار کننده و رنگ دانه تشکیل شده است. درصد کمی از پلیمری و درصد بالایی از رنگ دانه می باشد. به جرات می توان این گونه اعلام کرد که یکی از معمول ترین روش تولید قطعات رنگی از مواد پلاستیکی به این محصول می باشد. این مواد افزودنی باعث می شود که خواص مکانیکی و فیزیکی مستربچ سیم و کابل ها افزایش پیدا کند. همچنین این مستربچ ها دارای دو نوع روان کننده داخلی و خارجی و پایدار کننده هستند. با استفاده از این محصول به راحتی می توان پلاستیک مورد نظر را به رنگ های مختلفی در آورد و از آن ها جهت مصارف گوناگونی استفاده نمود.

مستربچ افزودنی 

این نوع محصولات، یکی از بهترین روش ها برای ایجاد خاصیت های فیزیکی و شیمیای در محصولات نهایی است. لازم به ذکر است که این محصول دارای انواع مختلف هسته زا، لیز کننده، آنتی بلاک، روشن کننده نوری، آنتی استاتیک، پایدار کننده نور uv و آنتی اکسیدانت می باشد.

مستربچ سیم و کابل

مزایای استفاده از مستربچ سیم و کابل 

از آن جایی که مستربچ نوع های مختلفی دارد هر کدام از این محصولات، خاصیت ها مختص به خودشان را دارند. از این رو باید این مستربچ ها با یک سری مواد خاص مخلوط شوند. به طور مثال اگر بخواهیم اطلاعاتی در این زمینه کسب کنیم می توانیم بگوییم که از این مستربچ ها در تولید لوازم و تجهیزات پزشکی مثل سرنگ وجود اصطکاک بین دو قطعه موجب کندی حرکت آن ها می شود. ، در این حالت برای بر طرف نمودن مشکلاتی از این دست از مستربچ لیزکننده استفاده می شود. در واقع این محصول به نوعی سبب کاهش چسبیدگی سطح محصول و لغزندگی بهتر آن می شود. مستربچ آنتی بلاک از دیگر انواع مستربچ های افزودنی می باشد که در تولید فیلم‌ های پلیمری بسیار پرکاربرد و قابل استفاده است. در واقع این ماده باعث کاهش چسبندگی سطح های فیلم به یکدیگر از تولید تا زمان مصرف می شود.

مستربچ سیم و کابل

مستربچ های شفاف کننده یکی دیگر از افزودنی ها به مستربچ سیم و کابل یا سایر مستربچ ها هستند که شفافیت پلی پروپیلن را در حین فرآیند به وسیله  سازمان دهی مولکولی به طور چشمگیری افزایش می دهد. مستربچ روشن کنندۀ نوری جهت رفع کدری و براق کردن محصولات سیم و کابل و دیگر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این ماده به این دلیل که نور بیشتری را از محصولات عبور می دهد جلای بیشتری را به مصنوعات پلاستیکی می بخشد.