مستربچ بطری نوشیدنی 

پلی اتیلن ترفتالات پلیمری در ایران برای ساخت مستربچ بطری نوشیدنی ها استفاده می شود. این نوع بطری های آشامیدنی در برابر شکستگی، دما و نفوذ گاز ها بسیار مقاوم می باشد و هم چنین این که دارای وزن کمی هستند هم چنین قیمت این نوع بطری ها نیز نسبت به سایر مواد بسته بندی مانند شیشه و فلز، کاربرد بیشتری نیز دارد. تولید بطری های پلاستیکی از این رزین کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. به همین دلیل باعث شده است که بطری های پت به جریان زباله های شهری اضافه شوند. بالا بودن حجم این لطری ها باعث شده که فضای زیادی از نظر حجم در هنگام حمل و نقل به خودش اختصاص بدهد و تجزیه این بطری ها در طبیعت نیز بیشتر شود به همین دلیل بازیافت این نوع بطری ها در حالا حاضر توجه خیلی از محیط زیست دوستان را جلب نموده است.

مستربچ بطری نوشیدنی 

کاربرد مستربچ بطری نوشیدنی 

این نوع مستربچ بطری نوشیدنی ها معمولا از ترکیب اتیلن گلیکول با اسید ترفتالیک با کمک گرماو کاتالیزور به دست می آید که یک نوع پلیمر خطی مقاوم در برابر حلال ها می باشد. خواص فیزیکی و شیمیایی که این نوع بطری ها دارند باعث می شود که این بطری استحکام ویژه ای داشته باشد هم چنین شفاف باشند . یکی از خاصیت های این نوع بطری ها این می باشد که وزن شان سبک است و از نظر خطر نیز کاملا در برابر برخورد با مواد غذایی و نوشیدنی ها بی خطر می باشند. 

یکی از کاربرد های مهم مستربچ بطری نوشیدنی  به دلیل نفوذ ناپذیری در برابر دی اکسید کربن این می باشد که در ساخت فیلم های عکاسی به صورت گسترده استفاده می شوند. همچنین در تهیه الیاف پیوسته BCF و نخ صنعتی و Staple ، POY منسوجات و پوشاک کاربرد بسیار ویژه ای دارد . به علت اثر نداشتن PET در مزه و پایداری در برابر گرما به عنوان بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود.

مزایا و معایب مستربچ بطری نوشیدنی

یکی از مزیت های استفاده از مستربچ ها این می باشد قیمت آن ارزان می باشد هم چنین به دلیل سبک بودن آن، حمل این بطری ها راحت می باشد و خیلی از عموم مردم به همین دلیل از این نوع بطری ها استفاده می کنند. درب این نوع بطری ها به راحتی باز و بسته می شود. PET به طور ذاتی مشخصات پلاستیک های زیست تخریب را دارد و در مدت دو سال در زیر خاک بیش از 30 در صد آن تخریب می گردد که بازیافت PET و تبدیل آن به محصولات قابل مصر ف راه حل مناسب تری است.

این مواد با اینکه در صد وزنی کمی از کل ضایعات جامعه (حدود 7 درصد) را تشکیل می دهند ولی به علت چگالی کم ، حجم بالایی حدود 30 درصد کل ضایعات را در بر دارند . به طور معمول حدود 800 کیلوگرم زباله در هر متر مکعب فضای دفن جای می گیرد در حالیکه یک متر مکعب فضای دفنی تنها می تواند 35 کیلو گرم بطری را در خود جای دهد.

مستربچ بطری نوشیدنی 

ویژگی های مستربچ بطری نوشیدنی چیست؟

اگر بخواهیم در مورد این که ، این نوع بطری ها چه ویژگی های دارند باید بگویم که به دلیل این که بسیار استحکام خوبی دارند می توان از آن ها استفاده های ویژه داشت در ادامه در مورد ویژگی های این بطری ها می پردازیم.

همان طور که گفتیم این نوع ظروف استحکام ویژه ای دارند هم چنین انعطاف پذیر هستند و شفافیت این نوع ظرف ها بالا می باشد . این نوع ظرف ها و بطری های نوشیدنی دارای پوشش بسیار مقاوم در برابر گرما و فشار دارند. در برابر شکنندگی و ضربه پذیر بسیار محکم هستند و از باعث می شود که از ورود رطوبت به داخل آن جلوگیری کنند. به دلیل سبک بودن استفاده زیادی از می توان در عین حال این مستربچ بطری نوشیدنی ها با دوان بوده و باز کردن درب آن ها نیز به راحتی امکان پذیر می باشد. هم چنین به این دلیل که طعم نوشیدنی ها را تغییر نمی دهد و هم چنین مقرون به صرفه هستند و هزینه خرید آن ها مناسب می باشد مورد توجه تولید کنندگان مواد غذایی و نوشیدنی ها قرار گرفته است.

این مستربچ ها به این دلیل که ظاهری شفاف دارند و هم چنین به دلیل داشتن وزن کم، حمل و نقل آسانی داشته و به همین دلیل، از این رو از طرف عامه مردم نیز مورد استقبال مواجه شده است. بر اساس آزمایشات انجام شده این ظروف برخلاف اکثر مواد پلاستیکی موجود در بازار،  مسئله ای را در برخورد با مواد غذایی ایجاد نمی‌کند اما باید توجه داشت که طبق تحقیقات، نگهداری این نوع ظرف ها در دمای کمتر از منفی 30 درجه توصیه نمی‌شود و ممکن است خراب شوند.وجود تمام ویژگی های ذکر شده باعث شده است تا این ظرف ها به طور وسیعی جای خود را در صنعت باز کند و به عنوان  یکی از بهترین انتخاب ها در تولید بطری های نوشیدنی نقش پررنگی در صنعت فراوری و بسته بندی نوشیدنی ها ایفا کنند.