مستربچ کلید و پریز چیست؟

در صنعت تولید مواد پلیمری، مستربج ها ، همگی ترکیبی از سه جزء ماده پایه پلیمری، مواد شیمیایی افزودنی و عامل سازگارکننده فعال هستند که مصارف متنوع و زیادی دارند. از متداولترین مستربچ‌ها در صنعت می‌توان به مستربچ‌های رنگی، انواع مستربچ افزودنی، مستربچ سفید و مستربچ مشکی اشاره کرد. در بین مستربچ‌های سفید، یکی از پرکاربردترین مستربچ‌های موجود در بازار، مستربچ کلید و پریز است. در ادامه اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه می دهیم.

مستربچ کلید و پریز

معرفی مستربچ کلید و پریز

یکی از انواع ترموپلاستیک ها که دارای ظاهری مات و ساختاری آمورف است، آکریلو نیرتیل بوتادین استایرن نام دارد. ترموپلاستیک‌ها در اصطلاح فارسی به نام مواد گرما نرم شناخته می‌شوند. در واقع ترموپلاستیک ‌ها در صورتی که در معرض حرارت قرار بگیرند و دمای شان افزایش پیدا کند، نرم می‌شوند. این دقیقا برعکس ترموست‌ ها است که گرما سخت هستند و در صورت حرارت دیدن به هیچ وجه نرم نمی‌شوند. بسیاری از ترموپلاستیک‌ها در دمای بالای 105 درجه سلسیوس به حالت مایع در می‌آیند و به این ترتیب می‌توان اشکال مختلفی را به روش اکستروژن در قالب‌های مختلف با آنها تولید نمود. به همین دلیل به آن مستربچ کلید و پریز می گویند.

کاربردهای مستربچ کلید و چریز abs

مواد Abs در تولید بسیاری از وسایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این مواد عبارتند از:

خودروسازی (تولید داشبورد، کمربند ایمنی، سپر، روکش در و برخی قطعات تزئینی داخل خودروها)صفحه کلید‌های رایانه‌ ها

پوشش لوازم الکترونیکی (کیس‌های کامپیوتر، جارو برقی و …)

محافظ پلاستیکی روی پریزهای دیواری

قفل‌های ضد سرقت

لوله و اتصالات

ویژگی‌ مستربچ کلید و پریز

توان حرارتی بالا؛ یکی از خصوصیات بسیار خوب مستربچ تحمل میزان حرارت بالای آن است. این مسئله جزء عوامل موثر در تعیین قیمت مستربچ به شمار می‌رود. به طور کلی یکی از چالش‌هایی که مواد پلیمری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تغییر ساختار در اثر حرارت زیاد آنها است. استفاده از مستربچ تا حد زیادی توانسته است این معضل را برطرف کند.

مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی؛ بسیاری از مواد هستند که در اثر قرار گرفتن در مجاورت مواد شیمیایی دچار آسیب شدید می‌شوند. حتی گاهی اوقات پیش می‌آید که با آنها واکنش می‌دهند و به کلی ساختارشان دست خوش تغییرات گسترده‌ای می‌شوند. اما این مستربچ در برابر مواد شیمیایی تا حد بسیار زیادی مقاوم هستند.

شکل‌پذیری مناسب؛ دیگر مشخصه بسیار خوبی که برای مستربچ‌ ها قابل ذکر است، شکل‌پذیری آسان و خوب آن است. این قابلیت باعث می‌شود که بتوان از قالب‌های مختلفی برای تولید محصولات با اشکال هندسی پیچیده‌تر استفاده نمود.

پایداری ابعادی مناسب؛ یک عامل موثر دیگر در تعیین قیمت مستربچ‌ سفید Abs پایداری مناسب ابعادی است که محصولات تولیدی از آن خواهند داشت. 

ماندگاری مناسب رنگ؛ معمولا پس از تولید وسایل مختلف با مواد پلیمری نیاز به رنگ آمیزی آنها برای ایجاد ظاهر بهتر وجود دارد. برخی مواد پلیمری به دلیل خصوصیاتی که دارند، رنگ را پس می‌زنند و به همین دلیل نمی‌توان به خوبی آنها را رنگ آمیزی کرد. اما این نوع مستربچه ها رنگ خاصی دارند که نیاز به رنگ آمیزی ندارد.

جلای ظاهری مناسب؛ استفاده از مستربچ کلید و پریز موجب می‌شود که سطح ظاهری محصولات حالت براقی پیدا کند. این نکته برای بسیاری از تولیدکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که باعث می‌شود شکل ظاهری محصولات‌شان جلوه بهتری پیدا کند.

مستربچ کلید و پریز

انواع مستربچ چیست؟

برای این که در مورد مستربچ کلید و پریز اطلاعات لازم را کسب کنید بهتر است در مورد انواع مستربچ اطلاع کسب کنید. این مستربچ ها انواع مختلفی دارند مانند رنگ و افزودنی ها که به طور مختصر با هر کدام از آن ها آشنا می شوید.

مستربچ پرکننده این نوع محصول معمولا برای بهبود خواص مستربچ و این قیمت محصولات را کاهش بدهد استفاده می شود با استفاده از این نوع محصول مثلا مستربچ سیم و کابل، قیمت آن محصول کاهش پیدا می کند.  هم چنین می توان گفت، مستربچ هایی همچون تالک، میکا و کربنات کلسیم از جمله مستربچ های پرکننده به شمار می آیند. مستربچ رنگی : این نوع مستبچ ها، مانند پلیمر ها و سازگار کننده و رنگ دانه تشکیل شده است. درصد کمی از پلیمری و درصد بالایی از رنگ دانه می باشد. به جرات می توان این گونه اعلام کرد که یکی از معمول ترین روش تولید قطعات رنگی از مواد پلاستیکی به این محصول می باشد. این مواد افزودنی باعث می شود که خواص مکانیکی و فیزیکی مستربچ سیم و کابل ها افزایش پیدا کند. همچنین این مستربچ ها دارای دو نوع روان کننده داخلی و خارجی و پایدار کننده هستند. با استفاده از این محصول به راحتی می توان پلاستیک مورد نظر را به رنگ های مختلفی در آورد و از آن ها جهت مصارف گوناگونی استفاده نمود.

مستربچ افزودنی این نوع محصولات، یکی از بهترین روش ها برای ایجاد خاصیت های فیزیکی و شیمیای در محصولات نهایی است. لازم به ذکر است که این محصول دارای انواع مختلف هسته زا، لیز کننده، آنتی بلاک، روشن کننده نوری، آنتی استاتیک، پایدار کننده نور uv و آنتی اکسیدانت می باشد. 

در این محتوا در مورد مستربچ کلید و پریز و این که از چه اجزای تشکیل شده است پرداخته ایم