مستربچ کمک فرایند

صنعت پلاستیک سازی و فیلم های پلیمری یکی از گسترده ترین صنایع امروزی به شمار می روند. بسیاری از دستگاه ها و محصولات مورد نیاز از مواد پلیمری ساخته می شوند. فیلم های پلیمری به دلیل جذابیت خصوصیاتی که دارند مورد استقبال قرار می گیرند ولی برخی از ویژگی های نامطلوب آنها موجب نارضایتی مصرف کنندگان می شود. تولید کنندگان با استفاده افزودنی های کارآمد مثل مستربچ کمک فرایند بسیاری از ویژگی های مورد نیاز را ایجاد می کنند. کامپاندها یا همان مستربچ ها در انواع مختلفی تهیه می شوند و به بالا بردن خواص محصولات پلیمری کمک می کنند. چنانچه به دنبال اطلاعات بیشتری در خصوص کامپاند افزودنی کمک فرایند هستید، ادامه مطلب را بخوانید.

معرفی مستربچ کمک فرایند

محصولات پلیمری و پلاستیکی با وجود ویژگی هایی مانند: شفافیت، زیبایی و منعطف بودن در صنایع مختلف کاربرد فراوانی پیدا کرده اند. به جهت اینکه این محصولات ویژگی های مورد نیاز و ویژه را کسب کنند نیاز به مواد دیگری دارند. مستربچ کمک فرایند با وجود ترکیبات خوب و مفید و با اضافه شدن به پلیمرها، موجب ارتقای سطح کیفی آنها می شود. کامپاند افزودنی علاوه بر افزایش سطح کیفیت، هزینه های تولید محصول و قیمت تمام شده آن را نیز می کاهد.

مستربچ کمک فرایند در برخی از محصولات در حین فرایند شکل دهی به آنها افزوده می شود. اغلب جهت کمک فرایند محصول نیاز به مقدار اندکی مستربچ لازم است و درصد کمی از آن به محصول افزوده می شود.

آشنایی با مزایای مستربچ کمک فرایند

در بخش قبلی توضیحاتی در مورد کامپاند افزودنی کمک فرایند و فواید آن با شما صحبت کردیم. در این بخش به طور دسته بندی شده به مزیت های این افزودنی های پرکاربرد و مفید می پردازیم.

  • مستربچ افزودنی کمک فرایند در بهبود امر فرایند سازی محصولات، نقش ویژه ای را ایفا می کند.
  • کامپاندهای کمک فرایند در تلفیق بهتر اجزای معدنی با مواد آلی کمک می کنند.
  • فشار فرایند محصول توسط افزودنی های کمک فرایند کاهش می یابد.
  • دمای مورد نیاز جهت مذاب کردن و تولید محصولات که موجب استهلاک ماشین آلات و دستگاه ها می شود، با کامپاند کمک فرایند کم می شود.
  • مستربچ افزودنی کمک فرایند با به وجود آوردن لایه ای مناسب بین مواد مذاب پلیمری و دیواره فلزی ماشین آلات، از احتراق و سوختن و همچنین یکدست شدن سطح محصول ممانعت می کند.
  • این نوع افزودنی از رگه رگه شدن سطح محصول جلوگیری می کند.
  • راندمان تولید را افزایش می دهد.
  • باعث افزایش طول عمر ماشین آلات تولید محصول می شود.
  • موجب شفافیت بیشتر سطح فیلم های پلیمری می گردد.
  • قیمت تمام شده محصولات پلیمری را موجب می شود.

موارد کاربرد مستربچ کمک فرایند

مستربچ کمک فرایند در صنایع مختلف و وسایل گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کاربرد کامپاند کمک فرایند در صنعت نساجی
  • در تولید انواع لوله های پلی اتیلن و پلی پروپلین
  • در تولید انواع سیم و کابل
  • جهت تهیه و تولید فیلم های پلیمری بسته بندی
  • در تهیه و تولید فیلم های پلیمری کشاورزی
  • تولید انواع گونی، کارتن پلاست، لوله های PP، پلی الفین ها و فیلم های معمولی و ضخیم
مستربچ کمک فرایند

جهات مختلف تأثیر گذاری مستربچ کمک فرایند روی محصول

در مورد عملکرد مستربچ افزودنی کمک فرایند در بخش های قبلی صحبت کردیم، در این بخش به جهت های تأثیرگذاری آن روی محصولات می پردازیم. افزودنی کمک فرایند از دو جهت روی محصول تأثیر می گذارند و این دو جهت از این قرارند:

ایجاد سطح صاف و صیقلی محصول

کامپاند کمک فرایند به جهت مصرف مواد تفلونی در ترکیبات خود، یک لایه نچسب در دیواره ماشین آلات ایجاد می کند و این امر موجب کاهش اصطکاک، چسبندگی و به طور کلی درگیری های بین دیواره فلزی و سطح محصول می شود. با کاهش این درگیری ها سطحی صاف و صیقلی برای محصول ایجاد می شود.

در هنگام فرایند پذیری محصول

افزودنی کمک فرایند در حین فرایند پذیری محصول، عملیات تلفیق به ویژه زمان، تأثیر ویژه ای روی محصول وارد می کند. به این طریق اجزایی که با یکدیگر سازگاری مناسبی ندارند به راحتی با یکدیگر ترکیب می شوند.

مستربچ کمک فرایند یکی از مهمترین افزودنی ها به محصولات پلیمری هستند. این افزودنی با اثرات خوب و موثر خود فرایند تولید را آسان و بهینه می کند. تولید کنندگان با مصرف کامپاند مذکور هزینه های تمام شده و قیمت نهایی محصول پلیمری را کاهش می دهند. کیفیت محصولات افزایش می یابد و خواص مورد نیاز ایجاد می شوند و همینطور طول عمر دستگاه ها و ماشین آلات افزایش می یابد. کامپاندهای مذکور دارای کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف و وسایل گوناگون هستند مثل: تولید انواع سیم و کابل، تهیه فیلم های پلیمری کشاورزی و بسته بندی، در صنعت نساجی، تولید انواع لوله های پلی اتیلنی و پلی پروپلینی، تهیه انواع کارتن پلاست و گونی و بسیاری از لوازم و وسایل دیگر پلیمری.