مستربچ مواد غذایی

مواد غذایی و آشامیدنی ها به طرق گوناگون در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. برخی به طریق باز و بسته بندی نشده و برخی دیگر با بسته بندی های مناسب و خوب به دست مصرف کننده می رسد. بسته بندی های زیبا و باکیفیت با رعایت موازین بهداشتی موجب جلب توجه مشتری و همینطور حفظ سلامت افراد جامعه می شود. مستربچ مواد غذایی یکی از افزودنی هایی است که با اضافه شدن به بسته بندی های مختلف میوه ها و سبزیجات و انواع غذاها باعث بهداشتی تر شدن ظروف و افزایش کیفیت آنها می شود. چنانچه می خواهید اطلاعات بیشتری درباره مستربچ های افزودنی مربوط به مواد غذایی به دست آورید پیشنهاد می شود تا انتهای مطلب حاضر را بخوانید.

مستربچ مواد غذایی

آشنایی با مستربچ مواد غذایی

همانطور که می دانید ظروف مختلفی جهت بسته بندی مواد غذایی وجود دارد. اغلب این ظرف ها از مواد پلیمری ساخته شده اند. بسیاری از تولید کنندگان ظروف بسته بندی مواد خوراکی و به اصطلاح فود گریدها  برای افزایش کیفیت محصولات خود و پایین آوردن هزینه ها از انواع مستربچ مواد غذایی استفاده می کنند. این افزودنی های مفید و ضروری با ترکیبات ویژه خود، خواص مورد نیاز محصولات بسته بندی را ایجاد می کنند. خواصی مانند: رنگ های مناسب، تمیزی، شفافیت و براق شدن برخی از این خصوصیات به شمار می روند.

مستربچ هایی که معمولا برای فود گریدها مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: مستربچ های رنگی، شفاف کننده ها، تمیز کننده ها، آنتی باکتریال، ضد شبنم یا آنتی فاگ، کمک فرایند، لیز کننده ها و براق کننده ها.

معرفی انواع مستربچ مواد غذایی

چنانچه گفتیم مستربچ های گوناگونی برای بسته بندی و عرضه محصولات غذایی مورد استفاده می گیرند که با برخی از آنها در ادامه آشنا می شویم.

  • مستربچ آنتی فاگ یا ضد مه یکی از کاربردی ترین افزودنی ها در فیلم های پلیمری به شمار می رود. افزودنی مذکور را به سبب تشکیل نشدن شبنم روی بسته بندی ها به متریال ظروف می افزایند. با کمک مستربچ مواد غذایی ضد مه، لایه یکنواختی روی سطح پلیمر تشکیل می شود و محصولات غذایی به راحتی دیده می شوند.
  • مستربچ آنتی باکتریال مواد غذایی یکی از مهمترین افزودنی ها در حوزه بسته بندی نوشیدنی ها و مواد خوراکی است. فود گریدها توسط افزودنی آنتی باکتریال، بدون آلودگی و میکروب می شوند.
  • مستربچ رنگی نیز در برخی ظرف های بسته بندی استفاده می شود. با ایجاد رنگ در بسته بندی ها جلوه مواد غذایی زیبا شده و موجب جلب توجه مصرف کننده می شود.
  • برخی از تولید کنندگان فود گرید، مستربچ شفاف کننده را به مواد اولیه محصولات خود می افزایند. این نوع افزودنی موجب زیبایی ظروف بسته بندی می شود و مواد غذایی با جلوه مناسب تری در دسترس مشتریان قرار می گیرد. 
  • مستربچ تمیز کننده نیز توسط برخی از تولید کنندگان ظروف بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. با مصرف این نوع افزودنی، دستگاه های تولید کننده از مواد زائد پاک می شوند.

قیمت مستربچ مواد غذایی

مستربچ مواد غذایی در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود. این نوع افزودنی از جهت کیفیت نیز متفاوت است. اغلب مستربچ هایی که کیفیت بالایی دارند از مواد خالص و باکیفیت تری تهیه شده اند و در نتیجه قیمت بالاتری دارند. تولید کنندگان ظروف بسته بندی و فود گرید می توانند با مراجعه به سایت های معتبر عرضه و فروش مستربچ مواد غذایی و مشاهده قیمت ها، محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

مستربچ مواد غذایی

یک مستربچ مواد غذایی با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

مستربچ مواد غذایی را با کیفیت های متفاوتی تهیه و تولید می کنند. مصرف کنندگان این نوع افزودنی ها نیز با توجه به ویژگی ها و قیمت این محصولات آنها را خریداری می کنند. کیفیت مستربچ ها به عوامل گوناگونی از قبیل غلظت، مقاومت حرارتی، بهداشت و بسته بندی بستگی دارد که در این بخش درباره آنها توضیح می دهیم.

  • غلظت مواد موجود در محصول یکی از مهمترین عوامل چگونگی کیفیت آن است. هر چه غلظت مواد بیشتر باشد کیفیت مستربچ نیز بیشتر است. البته لازم به ذکر است که باید غلظت مواد مطابق با اصول و قاعده درستی باشد و در غیر این صورت غلظت بیشتر موجب افزایش کیفیت نمی شود.
  • بسته بندی خوب و مناسب یکی دیگر از عوامل کیفیت بالای محصول است.
  • مقاومت حرارتی بیشتر نیز باعث بالا رفتن کیفیت مستربچ مواد غذایی می شود.
  • رعایت بهداشت در تولید محصول هم یکی دیگر از عوامل افزایش کیفیت است. یک مستربچ بهداشتی مواد غذایی با استفاده از نانوسید تهیه و تولید می شود.

اجزای تشکیل دهنده مستربچ مواد غذایی

به طور کلی مستربچ های افزودنی به فیلم های پلیمری دارای سه جزء اصلی هستند که با توجه به هدف محصول، از ترکیبات مختلفی تشکیل می شود. بخش اول آنها پلیمر پایه است که اغلب شامل پلی اتیلن، پلی پروپلین، پلی آمید، پلی استایرن و واکس های ویژه است. بخش بعدی را افزودنی های شیمیایی تشکیل می دهد و بخش سوم نیز از عامل سازگار کننده تهیه می شود.  

مستربچ های مواد غذایی یکی از افزودنی های مناسب و مفید برای بسته بندی های مختلف محصولات غذایی هستند. این افزودنی ها به سبب افزایش کیفیت ظروف بسته بندی و کاهش هزینه ها به مواد اولیه ظروف افزوده می شوند. مستربچ های مختلفی برای فود گرید مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آنها عبارتند از: شفاف کننده ها، ضد شبنم، کمک فرایند، تمیز کننده ها، آنتی باکتریال و براق کننده ها.