مستربچ لنز خودرو چیست؟

با پیدایش وسایل نقلیه ای چون خودرو و موتورسیکلت ها و تقاضا برای استفاده از این وسایل در ساعات شب و در مسیرهای تاریک، وجود چراغ های پر قدرت و با روشنایی بالا به یکی از الزامات اصلی این محصولات تبدیل شد. از این رو استفاده مستربچ لنز خودرو یکی از بهترین گزینه های برای این زمان می باشد. اگر به چراغ خودروهای قدیمی نگاهی بیاندازیم، هندسه های ساده دایره و مربعی شکلی را می بینیم که عموما از چدن و آلومینیوم به عنوان هوزینگ چراغ، و از شیشه بعنوان قاب آن استفاده می کردند. 

ورود پلیمرها به صنعت تولید تجهیزات برق و روشنایی، از طرفی وضع الزامات سختگیرانه ای چون قرار دادن چراغ های روشنایی روز (Day Light) و استفاده از منابع نوری LED، و نهایتا تغییر سلیقه رانندگان و افزایش اقبال به استفاده از لامپ های با روشنایی بالا ( مانند لامپ های زنون و هالوژن)، لیست مواد اولیه مورد مصرف در تولید چراغ های اتومبیل را به روز کرده است. سبکی و مقاومت خوب در برابر دما و جریان الکتریسیته منجر به توسعه کاربردهای پلیمرها و مستربچ ها در تولید چراغ های اتومبیل شد. 

مستربچ لنز خودرو

معرفی ساختار مستربچ لنز خودرو

PBT (Polybutylene Terephthalate) با دمای کاربری مداوم بالای 100 °C پلیمر مناسبی است که به عنوان هوزینگ چراغ های خودرو استفاده می شود. قابلیت آبکاری آسان نیز جلوه ای ویژه به این هوزینگ ها می دهد. همچنین آلیاژهای پایه PBT نیز به این منظور استفاده می شوند. ABS و آلیاژ آن با PC نیز در تولید هوزینگ به کار گرفته شده است. در گذشته و در برخی از چراغ های کنونی از PPS و PPA نیز بعنوان مواد اولیه هوزینگ استفاده می شود. PP نیز تجربه استفاده به عنوان هوزینگ چراغ را بخصوص در چراغ های عقب خودرو که دمای آن ها کمتر از چراغ های جلو است، دارد.

در قطعات داخلی لامپ ها و در بخش اتصالات، پلی آمیدهای تقویت شده با الیاف مانند PA6، استفاده فراوانی دارند. لنزها و رفلکتورها نیز از پلی کربنات های خاص تهیه می شوند. همچنین حتی PEI (Polyetherimide) نیز در تولید بخش هایی از لنز و رفلکتور به کار می رود. به دلیل ظرافت و کوچک بودن برخی از قطعات، در این بخش به گریدهای ویژه ای از پلیمرها با ویسکوزیته بالا و جریان پذیری خوب نیاز است. چراغ های خودروهای مدرن به اندازه یک دانشگاه پلیمر نکات مهندسی در دل خود دارند.

پس از هوزینگ و در بخش روشنایی انواع لنز، رفلکتورها و طلق بیرونی چراغ نیز به کمک پلیمرها تولید می شوند. PMMA و PC دو پلیمری هستند که کاندیدای اول استفاده در تولید طلق های چراغ می باشند. پلی کربنات با مقاومت به ضربه بالاتر و دمای سرویس دهی بالاتر انتخاب مهندسی تر و البته گرانتری است. باید در نظر داشت طلق های چراغ بایستی به خوبی در برابر اشعه UV پایدار سازی شوند. به صورت محدود از PS نیز در تولید طلق های چراغ عقب خودروها استفاده می شود.

کاربرد مستربچ لنز خودرو 

با به کاربردن پلیمر و پلاستیک در لامپ تومبیل ها و هم چنین استفاده از رفلکتور ، پوست ، منبع نور مدار الکترونیکی و قطعات جهت مونتاژ تشکیل شده است. مواد اولیه پلاستیکی جهت تولید چراغ خودرو معمولا شامل   pc، pp و … است. چنانچه بطور کلی بررسی کنیم لامپ اتومبیل از رفلکتور، پوسته، منبع نور، مدار الکترونیکی و قطعاتی جهت مونتاژ تشکیل شده است. 

الاستیسیته پلاستیک بهتر از شیشه است و در ضربات شدید به راحتی شکسته نمی شود و چنانچه شکسته شود آسیب جدی به عابران پیاده و حیوانات نزدیک به حادثه وارد نخواهد شد.وزن کمتر نسبت به پوسته های شیشه ای (بین 0.3 تا 1.4 کیلوگرم) از مزایای دیگر آن می توان به مقاومت بالا نسبت به خوردگی، مقاومت خوب نسبت به ضربه، شفافیت بالا، قابلیت ایزوله سازی زیاد، رسانای حرارتی پایین، عملکرد مکانیکی مناسب، قابلیت شکل پذیری زیاد و پروسه تولید راحت اشاره کرد. با کمک مستربچ لنز خودرو شما می توانید بهترین ها را در اختیار داشته باشید.

مستربچ لنز خودرو

انواع مستربچ لنز خودرو

تمام مستربچ ها مانند سایر مستربچ ها از چند نوع مخصوص تشکیل شده اند که در ادامه به معرفی این مستربچ ها می پردازیم. مستربچ‌ های رنگی؛ این محصول در فرآیند رنگ کردن پلاستیک‌ها کاربرد دارند. جهت تولید این نوع مستربچ‌ها، به پایه پلیمری، رنگ‌ دانه‌های آلی یا معدنی را می‌افزایند. انواع رنگی از سه جزء رنگ‌دانه‌ها (پیگمنت‌های عالی یا معدنی)، سازگار کننده (پخش کننده پیگمنت) و پلیمر حامل (که موجب یکنواختی توزیع پیگمنت می‌شود) تشکیل شده‌ اند.  علاوه‌ بر افزودن رنگ به محصول نهایی، موجب بهبود خواص و اصلاح فیزیکی و مکانیکی محصول تولیدی نیز می‌شوند.

مستربچ‌ های افزودنی، مستربچ‌های افزودنی نیز کاربردهای فراوانی دارند و به‌ منظور اضافه کردن خواص مختلف (بجز رنگ) به ماده پلیمری، از این نوع مستربچ استفاده می‌شود. انواع مستربچ افزودنی شامل : آنتی اکسیدان، یو وی استیبلایزر، بهبوددهنده فرآیند، جداکننده از قالب ، آنتی بلاک ، شفاف کننده ، براق کننده ، ضد رطوبت ، ضد خراش، ضد شعله، ضد مه‌گرفتگی، ضد قارچ، ضد بو، آنتی میکروبیال، بهبوددهنده حرارتی، روغن، فیلر ، بهبوددهنده مقاومت ضربه‌ای، آنتی استاتیک، بهبوددهنده هدایت الکتریکی می باشد.

در این محتوا در مورد مستربچ لنز خودرو اطلاعات لازم را ارائه می دهیم. با کمک این محتوا می توانید از کاربردها و مزایای این مستربچ ها اطلاع کسب کنید.