روکش سیم و کابل چیست؟

جهت ایمنی ساختمان ‌ها در برابر عواملی همچون آتش و رعایت اصول فنی در طراحی شبکه‌های برق‌ رسانی بدون توجه به نوع و جنس کابل ‌های استفاده شده در تجهیزات و تأسیسات بناها غیر ممکن خواهد بود. مهم‌ترین رویکردی که در تولید و طراحی کابل‌ها می بایست توجه داشت ، برخورداری از روکش مقاوم در برابر حریق و کاهش مخاطرات می باشد که برای اجرای قوانین و مقررات ایمنی ساختمان‌ ها و امنیت، بخش‌های مختلف بنا ضرورت دارد. جهت تولید انواع روکش سیم و کابل از مواد اولیه مختلفی بهره برداری می گردد تا به این ابزارها خصوصیات و مؤلفه‌های متفاوتی را برحسب نیاز دهد.

PVC رایج ‌ترین و نام‌ آشناترین این متریال‌ها به شمار می رود که از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد.شایان ذکر است که روکش PE نیز در بسیاری موارد به‌ عنوان یک ماده اولیه قدرتمند معرفی می گردد. بعد از آن XLPE و همچنین ترکیبات ضد شعله عاری از هالوژن با نام مخفف HFFR قرار می‌ گیرند که به‌ طور گسترده در ساخت انواع روکش کابل پر کاربرد می باشد. برای خرید مستربچ کلیک کنید.

روکش سیم و کابل

انواع روکش سیم برق

نوع روکش و مواد لازم جهت عایق بندی در کابل های برق با توجه به نوع کاربرد آن ها معین شده و مورد استفاده قرار می گیرد پلی وینیل کلراید یا pvc معمول متداول ترین نوع مواد در روکش کابل ها می باشند که به نام  پروتودور نیز شناخته می شوند ولی علاوه بر  pvc از مواد دیگری نیز مانند مواد لاستیکی، کاغذهای روغنی و پلی اتیلن یا PET نیز تولید می شوند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد .

  • کابل برق با روکش پلی اتیلن

با توجه به نوع موادی که جهت روکش و عایق در این نوع سیم استفاده می شوند و با توجه به تعداد رشته های سیمی که دارد به عنوان پرکاربرد ترین نوع سیم کشی داخلی ساختمان ها می باشد و سطح عملکردی آن در دمای عادی اتاق ها و دماهای بیشتر در حد استاندارد و قابل قبول می باشد. این نوع کابل ها با علامت PEX و یا XLPE  معرفی می گردد.

  • کابل برق با روکش الاستومری

روکش استفاده شده در این کابل جهت عایق بندی بهتر و مقاومت در دماهای بالاتر از الوستومری می باشد و اغلب  میزان تحمل سطح مقاومتی آن در دماهای بالا در مدت زمان کم ۲۵۰ درجه و در طولانی مدت ۹۰ درجه می باشد. توجه داشته باشید که این نوع عایق را در محیطی که به طور مداوم همیشگی از دمای بالا برخوردار می باشد استفاده نشود زیرا باعث اتصال و آتش سوزی  می شود.

  • کابل برق با روکش رابری

‌‌کاربرد این نوع روکش در کابل های برقی است که کابل مورد نظر در ژنراتورهای و یا ترانس های برق استفاده می شود و بیشترین علت آن برخورداری از سطح مقاومتی بالا می باشد که روکش رابری جهت این نوع کابل ایجاد می کند و موجب مقاومت بالای آن می شود.

  • روکش سیلیکونی

سیلیکون به علت ساختاری که دارد مقاومت بالایی در مقابل حرارت و ذوب شدن دارد. روکش سیلیکونی به عنوان  قوی ترین انواع روکش نسوز به شمار می رود و بیشتر در کابل‌های برق موجود در دستگاه‌های حرارتی مانند اجاق گاز، مایکروفر، هیترهای برقی و کوره‌های الکتریکی کاربرد دارد.

اغلب سیم نسوز را که از روکش سیلیکونی برخوردار است درمدت زمان زیاد در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد و در مدت زمان کم در دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد قرار داد به گونه ای که آسیبی به آن وارد نشود. نوع دیگری از روکش حرارتی سیم هم وجود دارد که به شکل دو لایه بوده و ازهادی مسی قلع‌اندود و عایق اولیه سیلیکون به همراه پوششی از جنس فایبرگلاس برخوردار می باشد. 

روکش سیم و کابل

  • روکش حصیری کابل

روکش حصیری کابل دارای جنس الیاف پلی استر می باشد که جهت پیشگیری از خوردگی و زخمی شدن کابل و مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی و اشعه ماورا بنفش کاربرد دارد. نوع بافت و توانایی انبساط این محصول اجازه نصب آسان و سریع را بر روی اتصالات بزرگی و مسیرهای طولانی  می دهد.این نوع روکش در لوازم  مختلف از مصارف کوچک خانگی- اداری تا سیم ها و کابل های مهر کننده  کاربرد دارد. همچنین در دامنه وسیع رنگی و سایز بالایی قرار دارد.مقاومت بالا در دمای بالا و  خوردگی مواد شیمیایی و پرتوهای فرابنفش و سایش از ویژگی های این نوع روکش می باشد. برش آسان و تمیز آن توسط دستگاه برش مکانیزصورت می گیرد.

  • روکش حرارتی سیم و کابل

روکش حرارتی سیم و کابل اغلب جنس پلی استر دارد تا به این صورت مقاومت بالایی نشان دهد.این روکش با ویژگی برش آسان برای نگهداری کابل در برابر سایش در محیط های صنعتی، خانگی یا اداری کاربردی می باشد. ضمن اینکه جهت دسته بندی و مرتب سازی کابل ها این روکش ها کاربردی می باشد. با ویژگی ارتجاعی و انبساطی که روکش های ضد سایش دارند نصب آسان  دارند.

  • گرانول روکش سیم و کابل

موضوع روکش سیم و کابل را در مقابل خود این محصولات  اهمیت بالایی دارند، لذا در صنایع الکترونیک هم از گرانول PVC  به عنوان معمول ترین ماده جهت تولید کابل بهره برداری می گردد. از مهمترین مزیت های گرانول  PVC می ‌توان به مقاومت بالای آن در برابر مغزی فلزی کابل اشاره داشت.شرکت های تولید کننده اغلب از گرانول جهت تولید انواع کابل‌ها به شکل فیلر، عایق و روکش بهره برداری می نمایند  و سعی دارد تا حد مطلوبی سطح کیفی این محصولات را برای کاربرد در صنایع برقی افزایش بخشند. گرانول زوکش سیم و کابل از نظر خواص مکانیکی و حرارتی کیفیت قابل قبولی برخوردار می باشند.