تاخیر انداز شعله چیست؟

تأخیرانداز شعله هالوژنه اولین تأخیرانداز شعله محسوب می شود که بسیار کاربردی می باشد . برای خرید مستربچ میتوانید کلیک کنید.این مواد اگر چه بازدهی بالایی دارد اما در مقابل نیز مصرف چندانی ندارند. با این اوصاف به دلیل سمیت و آلودگی های زیست‌ محیطی قوانینی سختگیرانه جهت مصرف آن‌ ها در نظر گرفته شده است.بر حسب دستورالعمل محدودیت مصرف مواد خطرناک(RoHS) مصرف بیشتر تاخیر انداز شعله های هالوژنه در قاره اروپا و آمریکا ممنوع شده می باشد. آلودگی ناشی از تولید تأخیرانداز شعله، سمّیت دود ناشی از سوختن آن‌ ها و آلودگی ناشی از پسماندهای پلاستیکی از مواردیست که می بایست به آن توجه داشت.

مواد تاخیرانداز شعله معدنی

این مواد به صورت پرکننده به ماده پلیمری افزوده می شود که با رقیق کردن گازهای اشتعال پذیر ناشی از احتراق ضمن تغییر ویسکوزیته و هدایت حرارتی پلیمر، منجر به کند پیش رفتن احتراق می گردد.اغلب تاخیرانداز شعله معدنی جهت رزین اپوکسی، هیدروکسیدهای فلزی بخصوص هیدروکسید آلومینیم و منیزیم می باشند.
مابقی پرکننده ها می توان به هیدروکسی کربنات ها و روی بورات اشاره داشت. با افزایش دما، این پرکننده ها گرما را جذب می کنند و مولکو ل های اشتعا ل ناپذیر همچون آب و دی اکسید کربن آزاد می گردد. این کار منجر به رقیق شدن گازهای ناشی از احتراق نیز خواهد شد. بازده پرکننده های معدنی خیلی کم می باشد و نیاز هست تا درصدهای زیادی بیشتر از 60 درصد وزنی در فرمولاسیون آن ها استفاده شود. این موضوع منجر به تضعیف خواص مکانیکی رزین خواهد شد.

تاخیر انداز شعله چیست؟

تأخیرانداز شعله بدون هالوژن

به طور معمول با توجه به اینکه مواد پلیمری بر پایه هیدروکربن ها می باشند، اشتعال پذیر هستند و دود غلیظ و بسیار سمی در زمان آتش سوزی ایجاد خواهند کرد. بنابراین پیشگیری از پخش شدن و گسترش آتش از ملزومات محسوب می شود. وظیفه تاخیر انداز شعله یا ضد آتش جلوگیری از آتش سوزی و پخش آن است. واکنش سوختن به دو عامل بستگی خواهد داشت: توانایی سوختن و ماده احتراقی که اغلب اکسیژن هوا می باشد. به طور کلی محصولات بر پایه هالوژن یا غیر هالوژنی می باشد که با بالاترین استانداردها و دارای تاییدیه اند که ضمن بر خواص ضد شعله ویژگی دیگری همچون هدایتی، ضد سایش و مقاومت ابعادی را نیز دربر می گیرند. این محصولات از استاندارد (V-0 (UL-94 برخوردار می باشند، که عبارت اند از :

  • کامپاند ضد شعله برپایه پلی اولفین ها (پلی اتیلن و پلی پروپیلن)
  • بر پایه ABS
  • و پلی آمید
  • ویژگی کامپاندها
  • افزایش مقاومت پلاستیک به احتراق
  • کاهش سرعت پخش شعله
  • کاهش دود و بخارت ناشی از سوختنپ
  • کاهش حرارت تولیدی ناشی از اتش

انواع مستربچ تاخیرانداز شعله

انواع مستربیچ تاخیر انداز شعله را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد که عبارت اند از :
1- تأخیراندازهای شعله هالوژنه: داری برم یا کلر می باشد و با کاهش عامل شعله، به اطفاء حریق کمک زیادی می نماید.
2- تأخیراندازهای بدون هالوژن: به علت معضلات زیست محیطی هالوژن ‌ها روند جهانی به سوی بهره برداری از تأخیراندازهای بدون هالوژن حرکت می کند. این مستربچ به شکلی طراحی شده تا با کمترین درصد استفاده ممکن، کمترین آسیب به خواص مکانیکی وارد شود.
3- تأخیرانداز کم هالوژن: جهت کمینه کردن درصد استفاده این مستربچ و کم اثر کردن آن بر روی خواص مکانیکی، این نوع مستربچ‌ ها است.به طور کلی این مستربچ ‌ها طبق استاندارد UL-94 مورد آزمایش قرار می گیرند و با توجه به نیاز مشتریان قابل عرضه است.

نحوه عملکرد بسپارهای گرمانرم تاخیر انداز شعله :

فاز گازی : افزودنی ‌ها تجزیه می شوند و منبع اکسیژن را به اتمام می رسانند.
فاز جامد : افزودنی‌ ها یک لایه نیمه سوخته ایجاد می کنند که نقش مانع جهت نفوذ حرارت و اکسیژن را اجرا می کند.
خنک کن: مواد افزودنی از خود آب آزاد می شوند تا سطح را خنک نموده و شعله‌ ها را خاموش نماید.
توسعه آمیزه‌های ترموپلاستیک‌ های تاخیر انداز شعله، به تخصص و دانش زیادی نیازمند می باشد .موارد زیر باید در آن در نظر گرفته شود.

  • قابلیت احتراق
  • اشتعال پذیری
  • انتشار شعله
  • رهایش گرما
  • توسعه دود
  • سمیت گاز متصاعد شده از آتش

کاربرد مستربچ تاخیرانداز

کاربرد مستربچ تاخیرانداز شعله در مواردی همچون صنایع هواپیماسازی و خودرو سازی، می باشد که به خوبی از پلیمرهایی که در برابر آتش نگهداری می نمایند. موادی همچون الفین های آلیفاتیک، پلی استایرن و پلی یورتان ها که از نظر مقاومت ضعیف می باشند، لازم است تا در این کاربردها توسط دیگر مواد به نام دیر سوزکننده مقاوم شوند.مواردی همچون لوازم خانگی،نساجی،قطعات خودرو،صنعت برق و الکترونیک،پروفیل و پنل و لوله و اتصالات از جمله لوازمی اند که مستربچ تاخیر انداز در آن ها ضرورت دارد.

مزایا مستربچ تاخیرانداز

  • ضد شعله
  • ضد سایش
  • برخورداری از مقاومت ابعادی
  • کاهش پخش شعله
  • کاهش حرارت تولیدی

صنایع مختلف می ‌توانند با بهره مندی از مستربچ ضد شعله، احتمال اشتعال زایی محصولات پلیمری را کمتر کنند و از آسیب ناشی از گاز‌های سمی آن پیشگیری به عمل آورند.

قیمت مستربچ تاخیرانداز شعله

مهمترین مواردی که در قسمت مستربچ تاخیرانداز شعله موثر می باشند مواردی همچون نوع و درصد پایه پلیمری، درصد فیلر، کیفیت و درصد ایجنت افزودنی و مشخصات ظاهری و کاربردی محصول نهایی و.. می باشند. به طور کلی هر یک از پارامترهای گفته شده، نقش تعیین کننده ای در قیمت مستربچ ضد شعله را ایفا می کنند. هدف اصلی مجموعه های تولید کننده مستربچ ضد شعله ، ارائه مواد با درجه کیفیت بالا می باشد.بنابراین در این راستا، روالی در نظر گرفته شده است تا مصرف کننده قبل از اقدام به خرید مستربچ تاخیرانداز شعله، با دریافت نمونه ای از محصول، کیفیت آن را بررسی نماید.