مستربچ پی وی سی

پلیمر ها در بسیاری از صنایع هوایی ، نظامی، بسته و حتی پزشکی استفاده می شوند. به این دلیل که استحکام بالایی دارند و قابلیت شکل دهی این پلیمر ها بالا می باشد استفاده زیادی از این پلیمرها می شود. مستربچ پی وی سی  یکی از این نوع مستربچ های می باشد که در ادامه اطلاعات بیشتری در این مورد کسب می کنید و هم چنین در ادامه در مورد این مستربچ چیست و چه فایده ای نیز دارد اطلاعات لازم را به شما ارائه می دهیم. از جمله این پلیمرها می توان به پلی اتیلن، پلی پروپیلن،پلی یورتان، پلی آمیدها، پلی اتر اتر کتون و پلی وینیل کلراید اشاره نمود.

مستربچ پی وی سی

معرفی مستربچ پی وی سی

مستبچ در کل له محصولی که در آن از پیگمنت یا افزودنی های دیگر برای بهینه سازی و درست کردن آن استفده شده باشد گفته می شود.مستربچ پی وی سی یعنی افزودنی های که در ساخت پی وی سی PVC دخیل هستند. این افزودنی ها مستربچ مقدار زیادی پودر رنگ، پرکننده های معدنی و یا مواد شیمیایی هستند که به سه منظور مختلف مثل تولید رنگ، بهبود خواص یا برای کاهش قیمت تمام شده به پلیمر اضافه می شوند . پایه پلیمر مستربچ معمولا باید مشابه پلاستیک اصلی باشد و شکل ظاهری آن نیز گرانول می باشد. همان طور که گفتیم مستربچ پی وی سی به افزودنی که به ساخت پی وی سی کمک می کند گفته می شود.

اجزای مستربچ پی وی سی چیست؟

مستربچ ها د کل سه جزء دارند که در ادامه آن ها را مشخص می کنیم. پلیمر پایه، افزودنی ها، عاما سازگار کننده. 

پلیمر پایه مصرفی معمولا انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن، اتیلن وینیل استات، واکس هایی با وزن مولکولی پایین، پلیمر آلکیدی یا پلیمر های مخصوص دیگر هستند. افزودنی ها نیز به این منظور استفاده می شوند که خواص پلیمر ها را تغییر بدهند و مواد شیمیای به مستربچ اضافه کنند.این مواد افزودنی شامل بهبود دهنده خواص، پیگمنت ها و پر کننده ها هستند. با توجه به این نوع و قدرت افزودنی ها و پایه پلیمر ها میزان خوراک دهی  افزودنی ها درمستربچ متفاوت می باشد.

عامل سازگارکننده نیز یکی از موثرترین روش های پخش افزودنی یا رنگ ترکیب آن ها با یک پلیمر مذاب سازگار با ماده نهایی مصرفی می باشد. افزایش سازگاری شیمیایی افزودنی ها با پلاستیک پایه در فرآیند تولید مستربچ  با پلی پروپیلن گرافت شده با مالئیک انیدرید (PP-g-MA)، پلی اتیلن گرافت شده با مالئیک انیدرید (PE-g-MA) و ABS گرافت شده با مالئیک انیدرید (ABS-g-MA)  که باعث می شود خواص این مستربچ پی وی سی بهتر شود.

به این دلیل که می خواهیم سازگاری و استفاده از این تجهیزات مناسب نیز از اجزای جدایی ناپذیر تولید مستربچ پی وی سی است. به طور وسیع از تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. عموما تجهیزات باید شامل دستگاه‌هایی با توانایی ایجاد نیروی برشی مناسب به همراه مخلوط­ کن و کنترل­‌گر دما باشد. معتبرترین نظریه در مکانیزم اختلاط، نظریه‌­ای است که بر نیروی برشی به عنوان بحرانی‌ترین مرحله تاکید دارد و بهترین زمان افزودن اجزای مخلوط زمانی است که پلیمر مصرفی بیشترین چسبندگی را دارد. اختلاط مواد بعد از این نقطه، تحت تاثیر افزایش دما و در نتیجه، کاهش چسبندگی قرار می‌گیرد.

مستربچ پی وی سی

مزایای استفاده از مستربچ پی وی سی:

با به کار بردن مستربچ پی وی سی، شما می توانید انرژی و وقت و هزینه کمتری مصرف کنید. با استفاده از این مستربچ ها،شما در هزینه لازم برای مخلوط کردن این پودرها و نیروی کار صرفه جویی می کنید و این که استفاده از این نوع مستربچ ها یک ترکیب اقتصادی محسوب می شود. هم چنین به این دلیل که بعضی از این افزودنی ها امکان پخش شوندگی مناسبی ندارند ، به صورت مستقیم نمی توان آن را محصولات اضافه کرد. مثلا ذر هنگام تزریق این افزودنی های پودری به این دلیل که طول مارپیچ دستگاه تزریق مناسب نیست، استفاده از مستربچ های پلیمری توصیه می شود. دیگر مزایای استفاده از مستربچ عبارتند از:

سهولت ذخیره سازی، جابجایی و کاربری به دلیل شکل گرانولی آن

ساده‌تر شدن خوراک دهی و حل مشکل تغییر غلظت افزودنی و یکنواختی رنگ یا خواص در حین تولید

عدم پخش پیگمنت‌ها در هوا و در نتیجه ایجاد خطر سلامتی و ایمنی کارکنان و آلوده سازی خطوط تولید مجاور

پخش و یکنواختی بهتر رنگ، افزودنی یا پرکننده در سراسر محصول نهایی

در استفاده از این مستربچ ها مقدار کمتری نسبت به پیگمنت ها یا سایر افزودنی ها استفاده می شود.

بهبود فرآیند ذوب به دلیل سازگاری عامل اتصال دهندۀ مستربچ با پلیمر هم چنین در این مواد و محصولات رنگ ها و خواص آن ها ثبات بیشتری نسبت به سایر پلیمر ها دارند.

کنترل پذیری بهتر کدری و شفافیت محصولات رنگی، کاهش دفعات خوراک دهی در فرآیند با استفاده از مستربچ حاوی افزودنی‌های تغلیظ شدۀ پایدار UV، آنتی اکسیدانت، به تاخیر اندازندۀ شعله یا شفاف کنندۀ نوری

افزایش تکرارپذیری فرآیند از طریق از پیش تعیین کردن نسبت اجزای افزودنی مستربچ، حذف هزینۀ پاک سازی و تمیزکاری

در این محتوا در مورد این مستربچ پی وی سی چیست و چه کاربرد های دارد و همین طور مزایای استفاده از این پی ی سی چه می باشد می پردازیم. هم چنین از اجزای سازنده پی وی سی نیز اطلاع کسب می کنید.