مستربچ ورق پلاستیکی

مستربچ یا کامپاند یکی از افزودنی های خوب و مفید در محصولات مختلف است. این افزودنی ترکیب و آمیزه ای است که خواص گوناگونی از قبیل : تخلیه بار الکتریکی، سهولت در تولید و افزایش کیفیت را برای محصولات به وجود می آورد. مستربچ ورق پلاستیکی یکی از انواع مستربچ است که در ترکیبات ورق های پلاستیکی به کار می رود. با افزودن مستربچ مذکور به ورق های پلاستیکی، کیفیت آنها افزایش می یابد. در مطلب حاضر قصد داریم در مورد ورق های پلاستیکی و مستربچ های آن صحبت کنیم.

مستربچ ورق پلاستیکی چیست؟

در صنایع مختلف مثل صنعت پلاستیک سازی، بسته بندی، لوله و اتصالات از پلیمرها استفاده می شود. جهت ساخت وسایل و تجهیزاتی که از پلیمرها استفاده می شود صرفا وجود پلیمر مناسب کافی نیست. یک پلیمر خوب همه خواص مورد نیاز محصول را در برخی موارد نمی تواند برآورده سازد. برای افزایش کیفیت محصول و افزودن خواص گوناگون و مورد نیاز، از کامپاند مناسب استفاده می شود. مستربچ ترکیبی است که به محصولات پلیمری افزوده می شود و این ترکیب کیفیت محصول نهایی را افزایش می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مستربچ ورق کلیک کنید.

محصولات پلاستیکی هم با استفاده از مستربچ ورق پلاستیکی مناسب دارای خواص مورد نیاز می شوند. فرایند تولید قطعات پلاستیکی با استفاده از کامپاند بهبود می یابد و محصول به دست آمده دارای ویژگی های جدید و مفیدی می شود. مستربچ ورق پلاستیکی شامل اجزای مختلفی است که در بخش بعدی به آن می پردازیم.

مستربچ ورق پلاستیکی

اجزای تشکیل دهنده مستربچ ورق پلاستیکی

مستربچ ها از جمله مستربچ ورق پلاستیکی دارای اجزای مختلفی است. در واقع این نوع مستربچ دارای سه جزء پایه پلیمری، عامل سازگار کننده فعال و همینطور مواد شیمیایی افزودنی است. پایه پلیمری موجود در کامپاند اغلب از پلی استایرن، پلی اتیلن، اتیلن وینیل استات، پلی پروپلین و واکس با وزن مولکولی کم تشکیل می شود. یکی از مهمترین اجزای ترکیبات مستربچ، عامل سازگار کننده آن است. این عامل سازگار کننده باید یک پلیمر مذاب سازگار با ماده نهایی باشد.

مواد افزودنی مستربچ ورق پلاستیکی هم به جهت تغییر در خواص پلیمرها به ترکیب افزوده می شود. افزودنی هایی که به جهت بهبود کیفیت محصولات پلاستیکی به کامپاند اضافه می شود عبارتند از: پر کننده ها، پیگمنت ها و همچنین افزودنی های بهبود دهنده خواص پلیمرها.

انواع مستربچ ورق پلاستیکی

مستربچ ورق پلاستیکی به دلیل افزایش خواص مختلف به محصولات پلاستیکی اضافه می شود. برخی از انواع مستربچ های افزودنی ورق پلاستیکی را در این بخش می آوریم.

مستربچ کمک فرایند یکی از انواع این نوع کامپاند است. با افزودن این نوع کامپاند محصولات پلیمری به سهولت تولید می شوند و هزینه های آن کاهش می یابد.

مستربچ شفاف کننده را به جهت رفع کدری محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می دهند. با مصرف این نوع مستربچ محصولات پلاستیکی مانند ظروف یکبار مصرف شفاف می شوند و جلای مناسبی می یابند.

مستربچ ورق پلاستیکی

در برخی از محصولات پلاستیکی از کامپاند ضد حریق استفاده می شود. استفاده از مستربچ ضد حریق موجب جلوگیری از محصولات از اشتعال و آتش سوزی می شود.

مستربچ ورق پلاستیکی رنگی نیز یکی از انواع کامپاندها است که به محصولات پلاستیکی افزوده می شود و خواص محصول نظیر: بهبود و اصلاح خواص فیزیکی و مکانیکی و همچنین ایجاد رنگ مطلوب افزایش یا بهبود می یابد.

مستربچ تمیز کننده نیز ممکن است در برخی از فرایندهای تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار گیرد. با کمک این کامپاند دستگاه تولید کننده از رنگ یا مواد زائد دیگر تمیز می شود.

مستربچ ورق پلاستیکی یکی از ترکیبات پرکاربرد و ضروری در محصولات صنعتی است. این نوع کامپاند از اجزای مختلفی تشکیل می شود که هر کدام وظایف مشخصی در ترکیب دارند. مواد شیمیایی افزودنی، مواد پایه پلیمری و همینطور عوامل سازگار کننده سه جزء کامپاندها را تشکیل می دهند. این آمیزه با هدف بهبود خواص، کاهش قیمت، سهولت فرایند تولید و غیره به محصولات افزوده می شوند. انواع مستربچ های ورق های پلاستیکی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: مستربچ شفاف کننده، کامپاند تمیز کننده، مستربچ رنگی، کامپاند کمک فرایند و مستربچ ضد حریق. استفاده از این کامپاندها سبب می شود که هزینه ها کاهش یابد، تولید آسان تر و بهینه تر شود و همینطور کیفیت محصولات پلاستیکی بالاتر رود.