فیلم بسته بندی چیست؟

امروزه صنعت بسته بندی یک صنعت رو به رشد می باشد که نیاز به آن روز به روز بیشتر می شود و ضرورت وجودش بیشتر حس می شود. با ورود مواد اولیه پلاستیک و تولید فیلم های بسته بندی به عرصه این صنعت بازار با تغییراتی مواجه شد. فیلم بسته بندی یک لفاف پلاستیکی نازک هست که انتخابی مناسب برای محافظت از کالا در برابر عوامل آسیب رسان است. فیلم های پلاستیکی به علت برخورداری از ویژگی هایی مانند وزن سبک، دوام زیاد، ظاهر شکیل، تنوع بالا و قیمت مناسب در صنعت بسته بندی از جایگاه بسیار بالایی برخودار هستند.

این فیلم ها جهت بسته بندی محصولات مختلف استفاده می گردند که می توانند از سه جنبه از محصولات نگهداری کنند که شامل مواد شیمیایی (گازها، رطوبت، نور)، بیولوژیکی (میکرو ارگانیسم ها، حشرات، حیوانات) و فیزیکی (برش، پارگی، سوراخ شدن) هستند. ضمن بر نگهداری بهتر  راه مناسبی برای معرفی  برندینگ محصول از طریق چاپ اطلاعات محصول، نام برند و شعار تبلیغاتی می باشد.

فیلم بسته بندی

انواع فیلم بسته بندی

بهره مندی از فیلم های پلیمری و پلاستیکی از جمله فیلم bopp و فیلم cpp در بسته بندی ها  به دلیل ویژگی هایی همچون انعطاف پذیری شفافیت و .. میان تولید کنندگان بسیار محبوب تر می باشد. فیلم bopp  و فیلم cpp  به دلیل  موارد بهداشتی در بسته بندی غذایی کاربرد ی می باشند.در یک دسته بندی کلی، فیلم های بسته بندی را می توان به انواع فیلم پلی اتیلن، فیلم پلی پروپیلن، فیلم پلی استر و فیلم پلی وینیل کلراید تقسیم کرد که در ادامه  توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم داد.

فیلم پلی اتیلن (PE)

فیلم پلی اتیلن لایه ای بسیار نازک از پلی اتیلن را در بر می گیرد. یکی از ساده‌ ترین و ارزان ترین پلیمرها و فیلم بسته بندی پلی اتیلن می باشد. این ماده از پلیمریزاسیون اتیلن تولید می شود. پر مصرف ترین فیلم در صنعت بسته بندی این فیلم می باشد که به دلیل دوخت پذیری و قابلیت مجاورت با مواد غذایی و دارویی، به شکل شفاف و رنگی تولید  و مصرف می گردد.  فیلم پلی اتیلن به دو صورت لمینت شده و تک لایه در بسته بندی محصولات مختلف کاربرد دارد.

فیلم پلی پروپیلن (PP)

فیلم پلی پروپیلن معمولا یا به شکل جهت داده شده (BOPP) با سه حالت شفاف، متالایز، صدفی و یا به حالت ریزشیمی باشد  که معمولا به شکل شفاف است و در دسترس قرار می گیرد.  این گروه از فیلم ها به علت چاپ پذیری مناسب بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ و بسته بندی را به خود اختصاص می دهد. قیمت مناسب، چگالی کم، مقاومت کششی، مقاومت دمایی، مقاومت در برابر اسیدها، بازها و چربی ها از ویژگی های فیلم پلی پروپیلن می باشد.

فیلم پلی استر

این مدل از فیلم ها دارای ضخامت‌هایی تقریبا بین ۸ تا ۱۲ میکرون  می باشند.نمونه ای از پلی‌استر با ضخامت ۲۳ میکرون ارائه می گردد  که تویست نامیده می شود و جهت بسته بندی شکلات کاربردی می باشد.از ویژگی های این محصول حافظت بالای آن می باشد که در بر گیرنده  مقامت در برابر عبور هوا ـ برای نگه داری و حفاظت از مواد غذایی و… می باشد.

موارد استفاده فیلم های صنایع بسته بندی :

از فیلم ها در ساخت لباس های محافظ و صنایع بسته بندی مصرف می گردد. هم چنین در تولید فرش و اثاثیه  نیز کاربرد دارد. جهت البسه ای که نیاز به مقاومت در برابر مواد شیمیایی دارند نیز می توان از این فیلم ها بهره مند شد. در بسته بندی مواد غذایی هر جا که لازم باشد از ورود اکسیژن، رطوبت و بوهای نامطبوع به بسته بندی پیشگیری می گردد. می توان از این مواد و فیلم ها مصرف کرد. مثلا در بسته بندی پنیر، انواع سوسیس و کالباس این مواد کاربرد دارد. در بسته بندی چیپس و گوشت نیز از مواد مقاوم در برابر اکسیژن بهره برداری می گردد. در صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی از فیلم هایی مصرف می گردد که دارای مقاومت مناسبی در برابر رطوبت  است.این نوع باز دارنده ها حتی در صنایع نظامی، الکترونیک، هوا فضا و هواپیماسازی نیز موارد استفاده زیادی دارند.

ویژگی های فیلم بسته بندی مواد غذایی

جهت نگهداری و حفظ محصولات غذایی در برابر آسیب های محیطی ، فیلم های بسته بندی می بایست دارای ویژگی های خاصی باشند که عیارت اند از  :

۱- نگهداری از محصول در مقابل عوامل جوی نظیر نور خورشید ، رطوبت و انواع گازهای موجود در محیط
۲- حفظ محصول از گزند حشرات و میکروارگانیسم ها همچون ویروس ها و باکتری ها و
۳- مراقبت از پارگی ، برش و در زمان جابجایی محصول

در بعضی موارد اطلاعات محصول ، نام برند و شعارهای تبلیغاتی را می توان بر روی فیلم ها چاپ کرد که در تبلیغ و معرفی محصول بسیار کاربردی می باشد.

فیلم پی وی سی

امروزه مراکز زیادی تولید کننده انواع محصولات پلی اتیلنی و پلیمری و مشتقات آن می باشد بنابراین تمام خدمات سفارش سازی ، چاپ و تولید فیلم pvc نیز را انجام می دهند که هیچ محدودیتی در تولید وجود ندارد و تمام موارد اختصاصی مشتری قابل اجرا است .شیرینگ پی وی سی در دو مدل خشک و نرم دسته بندی می گردد  که با قرار گرفتن در مقابل گرما عملات شیرینگ پذیری یا همان بک پکینگ صورت می گیرد به این معنا که پلاستیک شیرینگ به دور محصول جمع می گردد و آن را از عوامل خارجی حفاظت می نماید . شیرینگ پی وی سی خشک را می توان برای بسته بندی های کنترل یا سشوار خانگی بسته بندی استفاده نمود.